Berlingske Business

Heftig debat om dagpengesats

Heftig debat om dagpengesats - 1
Foto:

I skyggen af en drastisk stigende ledighed breder diskussionen sig blandt politikere og erhvervslivets parter om en reform af det danske dagpengesystem.

Som optakt til de kommende finanslovsforhandlinger foreslår Danmarks største fagforening 3F en markant stigning af dagpengene. Arbejdsløse skal have ret til en dagpengesats, der afspejler den lønindtægt, de havde, før de blev ledige, mener den faglige organisation. Det skriver dagbladet Børsen.

»Dagpengeniveauet er i forhold til den gennemsnitlige lønindkomst faldet markant siden 1990-91, hvilket er med til, at flere vælger a-kasserne fra. Vores forslag lægger op til, at flere lader sig forsikre mod ledighed. Og det er vigtigt, for vi skal ikke fastholde ledige i en så dårlig økonomisk situation, at de ender som sociale tilfælde, der kræver livslang ydelse fra det offentlige,« siger forbundsformand Poul Erik Skov Christensen, der får opbakning i oppositionen.

DI: Under ingen omstændigheder
Regeringen og DI er derimod stik uenige heri.

»En højere dagpengesats kan vi under ingen omstændigheder gå ind for. Der skal være bedre incitamenter for at arbejde, og det kræver, at man ikke øger kompensationsgraden for folk, der er ledige. Slet ikke når det gælder de lavestlønnede, hvor Danmark allerede har en me-get høje kompensationsgrad sammenlignet med andre lande,« lyder det fra DI's chef-økonom Klaus Rasmussen

/Ritzau/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen