Berlingske Business
18:04Britisk modekoncern i frit fald efter triste salgstal

Har du styr på generation Z?

26BUSZ-inde.jpg

Millenials har fyldt meget i de marketingprofessionelles bevidsthed de senere år, men nu bør en del af indsatsen rettes mod deres yngre brødre og søstre, Generation Z, lyder det fra reklamebureau.

Mange marketingprofessionelle har de senere år og med rigtig god grund brugt en del krudt på at ramme Millenials eller generation Y med deres kommercielle budskaber.

Det er de unge og meget købestærke forbrugere, der har en svaghed for god content og groft sagt kun gider interagere med brands og virksomheder, hvis de har noget på hjerte.

Det har skabt en lille revolution i marketingverdenen, men nu skal der måske igen tænkes nyt.

Nu er Generations Ys yngre brødre og søstre – også kaldet centennials eller generation Z – nemlig blevet købedygtige.

En ny rapport fra reklamebureauet JWTs analyseenhed beskriver denne generation, der består af børn og unge mellem 12 og 19 år, som »ambitiøse, engagerede og fornuftige individer, der vil skabe, forbinde og forandre«.

Ikke helt konsekvente

Undersøgelsen viser også, at de endnu ikke nødvendigvis er helt konsekvente i deres adfærd. 86 procent af dem bruger eksempelvis deres smartphone flere gange om dagen, mens 79 procent samtidig giver udtryk for, at børn og unge i deres alder bruger alt for meget tid på digitale enheder.

Dertil kommer, at 68 pct. af dem er lige så glade for shoppe online som offline, mens 67 pct. fortæller, at de foretrækker at handle i fysiske butikker.

Undersøgelsen viser også, at TV langtfra et dødt medie for de unge. 69 pct. af dem ser TV mere end to timer om dagen. Det nye er, at de også ser videoer på YouTube to timer om dagen.

Det er selvfølgelig værd at bide mærke i, ligesom en af nøglepointerne og -anbefalingerne i JWTs rapport er det: »Tænk alt andet end mainstream. Omfavn og fejr nichetendenser. De kan sagtens være morgendagens store ting.«

Ifølge rapporten skal virksomheder og brands, der ønsker at fange denne generations interesse være »adrætte« og altså være i stand til at reagere hurtigt på kulturelle bevægelser og i øvrigt være konstant eksperimentere og i stand til hele tiden af tage små chancer.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen