Berlingske Business

Har du styr på generation Z?

26BUSZ-inde.jpg

Millenials har fyldt meget i de marketingprofessionelles bevidsthed de senere år, men nu bør en del af indsatsen rettes mod deres yngre brødre og søstre, Generation Z, lyder det fra reklamebureau.

Mange marketingprofessionelle har de senere år og med rigtig god grund brugt en del krudt på at ramme Millenials eller generation Y med deres kommercielle budskaber.

Det er de unge og meget købestærke forbrugere, der har en svaghed for god content og groft sagt kun gider interagere med brands og virksomheder, hvis de har noget på hjerte.

Det har skabt en lille revolution i marketingverdenen, men nu skal der måske igen tænkes nyt.

Nu er Generations Ys yngre brødre og søstre – også kaldet centennials eller generation Z – nemlig blevet købedygtige.

En ny rapport fra reklamebureauet JWTs analyseenhed beskriver denne generation, der består af børn og unge mellem 12 og 19 år, som »ambitiøse, engagerede og fornuftige individer, der vil skabe, forbinde og forandre«.

Ikke helt konsekvente

Undersøgelsen viser også, at de endnu ikke nødvendigvis er helt konsekvente i deres adfærd. 86 procent af dem bruger eksempelvis deres smartphone flere gange om dagen, mens 79 procent samtidig giver udtryk for, at børn og unge i deres alder bruger alt for meget tid på digitale enheder.

Dertil kommer, at 68 pct. af dem er lige så glade for shoppe online som offline, mens 67 pct. fortæller, at de foretrækker at handle i fysiske butikker.

Undersøgelsen viser også, at TV langtfra et dødt medie for de unge. 69 pct. af dem ser TV mere end to timer om dagen. Det nye er, at de også ser videoer på YouTube to timer om dagen.

Det er selvfølgelig værd at bide mærke i, ligesom en af nøglepointerne og -anbefalingerne i JWTs rapport er det: »Tænk alt andet end mainstream. Omfavn og fejr nichetendenser. De kan sagtens være morgendagens store ting.«

Ifølge rapporten skal virksomheder og brands, der ønsker at fange denne generations interesse være »adrætte« og altså være i stand til at reagere hurtigt på kulturelle bevægelser og i øvrigt være konstant eksperimentere og i stand til hele tiden af tage små chancer.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen