Berlingske Business

Handelsbanken præget af lavere indtægter i Danmark

Handelsbanken
Handelsbanken afdeling i Silkeborg. Foto:

Handelsbanken i Danmarks andet kvartal byder på faldende resultat og indtægter.

Vi fortsætter vores positive underliggende forretningsmæssige udvikling med en samlet udlånsvækst på 6 pct. og en god tilgang af nye privatkunder og erhvervskunder, siger administrerende direktør for Handelsbanken i Danmark, Lars Moesgaard.

Han fremhæver, at kundetilgangen betyder stigende efterspørgsel på blandt andet boligfinansiering, kort, betalingsløsninger og private banking-ydelser. Men det fortsat lave renteniveau, presset på rentemarginalerne og lavere aktivitet på værdipapirområdet sammenlignet med første halvår sidste år trækker ned trods øgede forretningsvolumener.

SEB-RESULTS/

Indtægterne falder


Banken fik samlede indtægter på 419 mio. kr. i andet kvartal mod 453 mio. kr. i samme kvartal sidste år. I forhold til første kvartal i år er indtægter stort set uændrede. Det samme gælder bankens omkostninger, der i andet kvartal udgjorde 216 mio. kr. mod 218 mio. kr. i andet kvartal sidste år.

Nedskrivningerne er blevet fordoblet, men er fortsat relativt beskedne. De udgjorde i 31 mio. kr. mod 17 mio. kr. i andet kvartal sidste år. I første kvartal i år var de på 4 mio. kr.

På bundlinjen må Handelsbankens se sin danske forretning få et overskud på 188 mio. kr. mod 233 mio. kr. i samme kvartal året før og 212 mio. kr. i første kvartal i år.

Det samlede udlån steg i halvåret med 6 pct. til 68,3 mia. kr. mod 64,7 mia. kr.

NORDICS-BANKS/

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen