Berlingske Business
17:31Business Live lukker for i dag - på gensyn i morgen

Halvdelen af medicinen til dansk økonomi står urørt

11BUSKommission-Roadpricing.jpg
Roadpricing er ikke populært, men det er effektivt. Foreløbig har politikerne holdt forslaget ud i strakt arm. Foto: Dennis Lehmann

Den forrige regering satte en kommission af topøkonomer til at løse økonomiens største problem, produktiviteten. Men to år efter kommissionen præsenterede en omfattende kur til at blive mere produktiv, har patienten kun fået omkring halvdelen af kuren.

Den danske økonomi er røget i sygesengen på grund af svag fremgang i vores produktivitet. Men selv om en række topøkonomer sendte en større medicintaske med forslag på gaden for to år siden, står omkring halvdelen af medicinen stadig urørt hen.

Det skal ses i lyset af, at problemerne med den manglende udvikling i vores produktivitet aldrig har været større. Sidste år havde vi en direkte negativ vækst i vores produktivitet. Det gør det endnu sværere at få gang i opsvinget.

Lav oliepris koster 1250 stillinger hos Maersk Oil

Den såkaldte Produktivitetskommission, kom for to år siden med 199 anbefalinger til at give en højere vækst i vores produktivitet. Kun 61 forslag er helt eller delvist gennemført, mens yderligere 21 forslag er undervejs. Hele 96 af forslagene er slet ikke blevet rørt.

Det viser en opgørelse over ideerne fra kommissionen, som Dansk Industri, DI, har lavet for Berlingske Business.

Vicedirektør Kent Damsgaard fra DI påpeger, at væksten i produktivitet skal ses over en flerårig periode. Men selv hvis vi gør det, har det aldrig stået værre til end lige nu.

»Når det gælder produktivitetskommis­sionen, er problemet, at det er de lavthængende frugter, man har taget. Der er stadig nogle meget store klumper, hvor man slet ikke har gjort noget,« siger Kent Damsgaard.

xx

Han henviser til, at der stadig slet ikke er taget hul på et væld af forslag omkring styringen af den offentlige sektor, omkring skatten, vores infrastruktur og uddannelser.

»Derfor opfordrer vi regeringen til, at den i forbindelse med den nye 2025-plan får gjort noget ved det. Planen skal indeholde mål for den offentlige sektor, men også en målsætning for vores økonomiske vækst. Hvordan kan man løfte væksten via politiske initiativer? Det kan ske ved, at vi arbejder mere, øger arbejdsudbuddet og får sat mere gang i vores produktivitet,« siger Kent Damsgaard.

Han opfordrer til, at der i forbindelse med 2025-planen holdes øje med udviklingen i forslagene fra Produktivitetskommissionen.

Cheføkonom i Dansk Erhverv Steen Bocian er enig med DI.

»Vi kan ikke tillade os at læne os tilbage med udgangspunkt i de initiativer, som allerede er gennemført, og konkludere, at nu er den ged barberet. Faktisk er produktivitetsudfordringen større i dag, end da man nedsatte produktivitetskommissionen i 2012. Dermed ikke sagt, at de initiativer, der er gennemført, ikke har en effekt, men de fleste initiativer er relativt små. Vi mangler nogle af de store perronryddere, altså forslag som virkelig kan flytte noget,« siger Steen Bocian.

Han mener, at vi er nødt til at se på vores skatte­system – især skatten på den sidst tjente krone i form af marginalskat – samt skatten på kapital. Derudover skal der fortsat fjernes hindringer for konkurrence i den private sektor, mener Dansk Erhverv.

Reportage fra Den Gamle Fabrik. Sukkerafgift. Marmelade.

Professor i økonomi ved Aarhus Universitet Philipp Schröder var med i Produktivitetskommissionen, og han vælger at se positivt på de tiltag, der er gennemført. Men han frygter også, at det er de tunge forslag, der fortsat ligger og trækker støv. Det gælder dem, som først virker på meget langt sigt.

»Det gælder eksempelvis en styrkelse af uddannelsen af folkeskolelærerne, som vi foreslog i kommissionen. Alle undersøgelser viser, at jo dygtigere din lærer er, desto dygtigere bliver du også selv. Men det er først noget, som virker om mange år. Det vil ikke være i denne regerings levetid og heller ikke i den næste,« siger Philipp Schröder.

Han mener, at det er ærgerligt, at vi ikke diskuterer spørgsmålet om kvaliteten af vores uddannelser og folkeskolen ud fra en produktivitetsvinkel.

»Et emne, der heller ikke fylder noget i diskussionen, er roadpricing. Det foreslog kommissionen for at forbedre infrastrukturen. Det er set med økonombriller meget nemt at indføre, og det virker. Men det har slet ikke været med i den offentlige debat, og det vil være vildt upopulært at gennemføre det nu rent politisk,« siger Philipp Schröder.

Skat

Hos både Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, AE, og fagforeningen 3F lægger man meget vægt på spørgsmålet om uddannelse.

»Jeg er ikke overrasket over, at så lidt er gennemført, når man følger den politiske debat. Der er hele tiden snak om reformer af arbejdsmarkedet, så vi kan øge udbuddet af arbejdskraft. Men vi skal også fokusere på kvaliteten i vores arbejdsstyrke,« siger cheføkonom i AE Erik Bjørsted, der ikke er så meget for lettelser af topskatten eller selskabsskatten.

»Man kunne i stedet give skatterabat til virksomheder, der investerer i digitalisering og effektivisering. Det ville forudsætte investeringen. Hvis man bare sænker skatten, så ville man ikke vide, om pengene faktisk blev brugt til det, de skulle. Der er mere idé i en skatterabat end en skattelettelse,« siger Erik Bjørsted.

Cheføkonom i 3F Frederik I. Pedersen er meget bekymret for udviklingen, når det gælder voksen- og efteruddannelse samt praktikpladser.

»Som AE har vist, kan uddannelsesmæssige ubalancer koste et enormt milliardbeløb i tabt velstand herunder via lavere produktivitet. Uddannelse og kompetencer bør have langt højere og større prioritet end skattelettelser,« siger Frederik I. Pedersen.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen