Berlingske Business

»Hårdt arbejde slår talent«

01BUSSusanne-Moerch-Koch-17.jpg
Susanne Mørch Koch var med på det første hold på 100 unge erhvervstalenter i magasinet Talent100 i 2004. Arkivfoto: Sofie Mathiassen

Talentjagten er godt i gang til dette års særnummer af Berlingske Business Magasin, Talent100. Vi har interviewet Danske Spils topchef, Susanne Mørch Koch, der var med på det første hold af 100 talenter i 2004.

Danske Spils førstekvinde, Susanne Mørch Koch, er af den faste overbevisning, at alle mennesker har et talent. Men hvis man ikke øver sig eller arbejder hårdt, vil næppe nogen opdage, at man har et talent. Hun var blandt de allerførste 100 talenter, som Berlingske Business spottede i 2004. Dengang var hun direktør i DSB.

Talent 100

Og hendes chef, Søren Eriksen, sagde:

»Hun er lynende skarp og intelligent og typen, der hurtigt kommer til kernen af et problem. Hun er en knalddygtig koordinator, som formår at få sået stor respekt omkring sig i sine omgivelser. Desuden har hun en udpræget vindermentalitet – med et drive ud over det sædvanlige. Disse kombinationer gør, at der er et meget stort potentiale i hende.«

Glad for anerkendelsen

De ord var Susanne Mørch Koch selvsagt glad for. Det samme var hun for anerkendelsen ved at blive udvalgt til Talent100. Det var en flot anerkendelse af både af mig som person, men også den indsats, jeg havde lagt i DSB på det tidspunkt. Når det er sagt så – uden at det skal lyde totalt ydmygt i den sammenhæng – så er det ikke et prædikat, jeg sætter på mig selv.

»Jeg går ikke rundt og tænker på mig selv som et talent, jeg går rundt og tænker på mig selv som en, der arbejder benhårdt for at opnå nogle resultater og nogle mål. Så jeg har ikke en bevidsthed om, at jeg er et særligt talent.«

Derimod er det Susanne Mørch Kochs faste overbevisning, at hårdt arbejde slår ethvert talent af banen, hvis talentet ikke arbejder hårdt nok. Det gælder både inden for sport, musik og forretningsverdenen. »En talentcocktail« handler derfor for Susanne Mørch »først og fremmest om hårdt arbejde og om, at man er villig til at lægge mange timer i en færdighed for at blive god til den.«

Dertil kommer, at man kan være begunstiget af have nogle evner, betoner hun, men flair rækker ikke. Det handler også om, at man byder sig til.

»Det er svært at få bolde spillet til sig på en fodboldbane, hvis man er gået af banen eller løber nede bag målet. Man er nødt til at være på banen og byde sig til i forhold til de bolde, der bliver spillet. Det handler også om ikke at give op. Der kan godt være sure dage. Eller der er opstået en stemning, hvor man begynder at overveje noget andet. I den situation er mit råd: Bliv ved med at kæmpe. Giv ikke op så let. Bliv ved med at gøre dig umage. Men første og fremmest handler det om viljen til at arbejde hårdt med de evner, man nu har fået ,og blive ved med at gøre sig umage.«

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen