Berlingske Business

Hårdt år for butikker hvis der skrues ned for forbruget

for
Arkivfoto: De danske forbrugerpriser stiger. Foto:

Det kan blive smalhals for butikkerne, hvis danskerne skruer ned for forbruget, som ny måling peger på.

Det kan se ud til, at detailhandlen går et hårdt år i møde, hvis danskernes skruer ned for forbruget, som ny måling fra Nordea peger på.

Bortset fra en stigende rejselyst og et stagnerende behov for at renovere bolig eller fritidshus, så vil langt færre, nemlig kun halvt så mange som sidste år, skifte bilen ud i 2017.

Og kun to ud af tre, der købte forbrugerelektronik i 2016, vil gøre det i 2017.

Det viser målingen, som Gallup har udført for Nordea.

Billede

Ann Lehman Erichsen, der er forbrugerøkonom i Nordea, påpeger dog, at danskerne nogle gange siger et og gør noget andet.

- Mener danskerne det alvorligt, eller kender de sig selv dårligt, når kun 27 procent mener, at de skal ud og købe elektronik i år, selv om hele 44 procent købte elektronik til sig selv eller andre sidste år?

- Og passer det, at kun 21 procent i år vil ud og investere i større forbrugsgoder til hjemmet, som hvidevarer, møbler og lignende, mens 32 procent gjorde det sidste år?, spørger hun.

- Men tager vi danskerne på ordet, vil forbruget falde ude i butikkerne i år. Og det kan da give sved på panden dér.

- Men eftersom gennemsnitsdanskeren har oplevet en pæn fremgang i købekraften i kraft af den lave inflation i de sidste fire år, vi har lav rente og fremgang i beskæftigelsen, så er mulighederne i privatøkonomien til stede for at privatforbruget faktisk kan stige, siger hun.

Ifølge Nordeas forbrugerøkonom undervurderer forbrugerne generelt behovet for at skifte den hjemlige elektronikpark og andre ting i hverdagen især ved den ubehagelige tanke om, hvad det koster.

- Men når telefonen lander i toiletkummen, pc'en strejker, og køleskabet lækker vand, så er turen til forhandleren lige så kort som beslutningsprocessen, lyder det fra Ann Lehman Erichsen.

Bilsalget vil dog ifølge målingen stagnere i år. Sidste år købte 16 procent ny bil. I år peger kun halvt så mange på, at der står udskiftning af bil på deres "to do liste".

Billede

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen