Berlingske Business

Hårde tider motiverer til sort arbejde

I krisetider fylder sort arbejde en større del af det samlede arbejde.

Der bliver i øjeblikket bedre plads til lommeulden, mens pengestykkerne forsvinder fra de udslidte jeans. Økonomiske eksperter er enige om, at danskerne får færre penge mellem hænderne i den kommen tid. En af konsekvenserne er, at motivationen til at udføre eller få udført sort arbejde stiger.

- Kunder, som er klemt på økonomien, kan tænke, at nu gør vi det sort. Man kan derfor komme ud for, at relativt flere kunder vil have arbejdet udført sort, siger Søren Nicolaisen, cheføkonom i Håndværksrådet.

Virksomhederne kan derfor føle et pres fra personer, der udfører sort arbejde, selvom den samlede mængde af de moms- og skattefri tjenester ifølge cheføkonomen følger det hvide arbejde ned. Det er især den usikre økonomiske situation, som kan få danskerne først at søge sort arbejdskraft.

Får dårligere råd

- Når man har mange penge mellem hænderne, er man mere interesseret i at få tingene lavet med regning og garanti. Nu får man dårligere råd, og så kan man forestille sig, at der vil ske en stigning i det sorte arbejde, siger Claus Larsen, forsker i sort arbejde hos Rockwool Fondens Forskningsenhed, om udviklingen inden for sort arbejde i bygge- og anlægsindustrien, som traditionelt den mest plagede branche.

Han forklarer dog, at der er mange andre faktorer, der også spiller ind. Eksempelvis er det et åbent spørgsmål, hvad tilstedeværelsen af mange østeuropæiske håndværkere i Danmark har af betydning.

Dertil kommer, at den lave ledighed også ville have kunnet avle større mængder sort arbejde, da man så måske kunne få arbejdet gjort tidligere.

Håndværksrådets cheføkonom peger på, at en kommende skattereform og dermed måske lavere skat kan lægge en dæmper på papirløst arbejde.

- Uanset skattetrykket mener vi dog, at sort arbejde er konkurrenceforvridende. Der er ingen undskyldning for hverken at efterspørge eller at udføre det, slutter han.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen