Berlingske Business

Hård sommer for turistbranchen

turister
Sommeren har været hård ved virksomheder inden for turismen. Hotel- og restaurationsbranchen oplevede mere end en fordobling af antallet af konkurser. Foto:

Mens det begynder at gå bedre inden for flere brancher, så har det store turistområde været ramt af flere konkurser denne sommer, viser en ny optælling

Industrien har sammen med bygge- og anlægsbranchen haft en god sommer med markant færre konkurser i juli måned end samme måned sidste år. Men især hotel – og restaurationsbranchen har været ramt af et hastigt stigende antal konkurser, viser nye tal fra Bisnode.

Efter fem måneder i træk med en stigning i antallet af konkurser i Danmark, knækkede kurven i juli, hvor der var færre konkurser sammenlignet med sidste år. Med i alt 241 konkurser i juli måned er der tale om et fald på 10 pct. sammenlignet med samme måned i 2014.

22BUS20150717-162741-2.jpg

Det er især fremstillingsindustrien, som med et fald på 45 pct. i antallet af konkurser sammenlignet med juli måned sidste år, driver den positive udvikling. Men udviklingen er vendt i flere brancher, herunder kommunikationsbranchen, den finansielle sektor samt i bygge- og anlægsbranchen, som alle har set antallet af konkurser falde med tocifrede procenttal sammenlignet med sidste år.

Sommeren har været hård ved hotel- og restaurationsbranchen, som oplevede mere end en fordobling af antallet af konkurser. Med 28 konkurser blot i juli var niveauet hele 133 pct. højere end i samme måned sidste år. Også tøjbranchen har i det seneste år oplevet flere konkurser.

Martin Stabell, Risk Management Specialist hos Bisnode, der er Nordens største leverandør af kredit- og forretningsinformation, vurderer, at især, at sæsonprægede brancher har problemer i øjeblikket.

»For tøjbranchen kan Copenhagen Fashion Week, der løber af stablen i næste uge, forhåbentlig give et tiltrængt løft. Men der er ingen tvivl om, at det dårlige forårs- og sommervejr har haft betydning for de turist- og sæsonafhængige brancher,« siger Martin Stabell.

Hvis udviklingen ses fra starten af året frem til udgangen af juli måned ligger antallet af konkurser stadig højere end sidste år. Det samlede antal konkurser i år er foreløbigt oppe på 2.408, hvilket er 12 pct. højere end sidste år, hvor antallet i samme periode var 2.111 konkurser.

Antallet af tabte arbejdspladser som følge af konkurser er oppe på 11.804 indtil videre i 2015. I juli måned alene gik 1.508 arbejdspladser tabt som følge af konkurser.

»Dansk økonomi er stadig ikke er fuldt oppe i gear. Der er positive takter i flere brancher, men der er også brancher, som stadig er pressede,« siger Martin Stabell.

Som den eneste af landets fem største kommuner har Københavns Kommune i år haft færre konkurser. I perioden januar til juli i år gik 470 virksomheder konkurs i Københavns Kommune, hvilket er fem pct. mindre end samme periode året før. De fire andre storbykommuner – Aarhus, Aalborg, Odense og Esbjerg – oplevede enten en stigning eller et uændret niveau i antallet af konkurser.

»København er i kraft af sin størrelse og placering et naturligt vækstlokomotiv, så det er kun positivt, at antallet af konkurser falder. Men de gode takter kan ikke ses i andre af de større byer, som ellers også normalt fungerer som vækstcentre. Desuden er en række kommuner i yderområderne, f.eks. Hjørring og Nordfyns kommuner, blandt de hårdest ramte kommuner. Alene i Hjørring er der mistet mere end 700 arbejdspladser som følge af konkurser i perioden januar til juli måned i år,« siger Martin Stabell.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen