Berlingske Business
17:45Business Live lukker for i dag - på gensyn i næste uge

Gyldendal varmer Harry Potter-maskinen op på ny

Harry Potter - 201608020734164

Den storsælgende Harry Potter er tilbage i ny bog. Det giver forretning til Gyldendal, der har rettighederne.

København. Der er gået ni år, siden en større titel i en ekstremt populære Harry Potter bogserie udkom. Nu er Harry Potter tilbage i bogen "Harry Potter and the Cursed Child".

Det får Gyldendal, der ejer rettighederne til Harry Potter i Danmark, til at varme den gamle salgsmaskine op.

Gyldendal

Harry Potter er hovedpersonen i en bog- og filmserie om livet blandt troldmænd, der lever iblandt os i en imaginær verden. Ved den sidste store bog om Harry Potter solgte Gyldendal 130.000 styk alene i første oplag

»Vi tror på, at succesen med Harry Potter kan holde denne gang også. Det er jo et teaterstykke udgivet på bog, så det var svært at forudsige, hvordan det ville blive.«

gyldendal

»Men nu har vi læst det, og synes, at det er virkeligt godt. Selv om det er dramatik, kan det læses af både børn og voksne, så vores forventninger stiger«, siger Elin Algreen-Petersen, redaktionschef på Gyldendal Børn & Unge.

Den engelske udgave blev publiceret natten til søndag. Den danske udgave, "Harry Potter og det forbandede barn", som Gyldendal skal publicere, udgives efter planen 14. oktober.

Derfor har Gyldendal fundet det gamle Harry Potter-hold frem, der før har løst opgaven med en hurtig oversættelse.

Gyldendal

Det drejer sig specielt om Hanna Lützen, hvis danske oversættelser fik stor ros og danner grundlaget for den oplevelse med Harry Potter tusinder og atter tusinder af danskere havde op gennem nullerne.

»Hanna Lützen og den tidligere redaktør sidder med det lige nu. Det er jeg sindssygt lettet over, for der er så mange detaljer, der skal være på plads«

»De her fans, de ved utroligt meget, så man må virkeligt ikke sætte en fod forkert,« siger Elin Algreen-Petersen.

De to oversættere har omkring en måned til at oversætte den nye bog før maskineriet skal starte for at få den trykt og klar til butikkerne.

»Folk er klar, og der er bestilt papir. Så det kommer til at køre lige efter bogen,« siger Elin Algreen.

Gyldendal

Salget af Harry Potter bliver stort, forventer Gyldendal, men Elin Algreen-Petersen understreger, at det ikke er stort nok til at ændre Gyldensdals økonomiske forventninger til hele året.

/ritzau/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business Direct Sponseret Se alle

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen