Berlingske Business
17:59På gensyn i morgen

Gucci og Louis Vuitton frasiger sig nu ultratynde modeller

SINGAPORE LUXURY STORES
Foto:

Modeller hos luksus-modehuse som Christian Dior, Marc Jacobs og Balenciaga skal mindst være en størrelse 34.

To af modeverdenens giganter - LVMH og Kering - har indgået en aftale, der sætter en stopper for deres brug af meget tynde modeller. Det oplyser parterne i en pressemeddelelse.

Modehusene har nogle af de mest kendte mærker - som Christian Dior, Givenchy, Fendi Marc Jacobs, Gucci, Balenciaga og Louis Vuitton.

Fremover vil disse mærker ikke bruge modeller, der er mindre end størrelse 34 i tøj, ligesom voksentøj kun skal fremvises af modeller over 16 år.

- Alle mærker, der tilhører LVMH, forpligter sig til at forbyde størrelse 32 for kvinder og størrelse 42 for mænd, når de caster modeller.

- Castingbureauer vil blive bedt om at præsentere kvindelige og mandlige modeller, der er henholdsvis mindst størrelse 34 og mindst størrelse 42, skriver LVMH på sin hjemmeside.

BM

Og så skal modellerne være sunde og raske. Det skal de kunne bevise med en læseerklæring, der er indhentet højst seks måneder før en eventuel fotooptagelse eller et modeshow.

Initiativet kommer efter gentagen kritik af modebranchen for at være skyld i spiseforstyrrelser blandt modellerne.

Herhjemme kom modebranchen også på dagsordenen i foråret, da den danske model Ulrikke Høyer beskrev, hvordan hun dagen inden et stort modeshow for Louis Vuitton fik besked på at faste og kun drikke vand i 24 timer.

Kort inden showstart meddelte casteren fra Louis Vuitton, at Ulrikke Høyer var "for stor". Hun blev derefter sendt hjem til Danmark.

/ritzau/

11BUSFASHION-1-154224.jpg

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampension har markedets laveste omkostninger. Det kommer kunderne til gavn.Hvor meget betaler du i årlige omkostninger på din pensionsopsparing?De færreste har næppe den præcise procentsats lige på l...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen