Berlingske Business

Grønne, danske virksomheder har julelys i øjnene

RB PLUS Bred aftale afskaffer omstridt PSO-afgift
Arkivfoto: Om 14 år i 2030 skal halvdelen af Danmarks energibehov være dækket af vind, sol, vand – også kaldet vedvarende energi. Foto:

Regeringens udspil om grøn omstilling bliver modtaget med kyshånd af de danske virksomheder.

Om 14 år i 2030 skal halvdelen af Danmarks energibehov være dækket af vind, sol, vand – også kaldet vedvarende energi. Det er målet for VLAK-regeringen med kælenavnet trekløveret. Indtil videre har regeringen bragt held hos de danske, grønne virksomheder.

»Målsætningen om, at mindst 50 pct. af det danske energiforbrug i 2030 skal dækkes af vedvarende energi, viser, at regeringen ønsker, at Danmark skal gå forrest og fortsat være global frontløber inden for udnyttelsen af grøn energi og energiteknologi. Her vil udbygningen af vindenergi – som den billigste grønne energikilde i Danmark – spille en afgørende rolle, og i Vestas bidrager vi derfor gerne sammen med den øvrige danske vindindustri til at indfri regeringens ambition. Det er også rigtigt positivt, at målsætningen for Danmarks brug af vedvarende energi følges op med en række konkrete initiativer til at styrke forskningen i energiteknologi og øge adgangen til testfaciliteter for vind i Danmark,« skriver kommunikationschef i Vestas, Michael Zarin, i en mail til Berlingske Business.

Nyt regeringsgrundlag præsenteres på Marienborg

Den samme optimisme møder vi hos det danske enzymselskab Novozymes

»Det er godt at se, at det nye regeringsgrundlag har et klart grønt aftryk, hvor det igen er et mål, at Danmark skal være uafhængig af fossile brændstoffer i 2050. Dét stod der også i det tidligere regeringsgrundlag. Men den nye regering ser ud til at være konkret på denne ambition igen, f.eks. med klare mål for at reducere vores C02-udlening og til gå endnu videre end EU’s mål for vedvarende energi. Et land som Danmark skal selvfølgelig gå forrest – det er både godt for miljøet og så øger det vores konkurrenceevne,« skriver CEO i Novozymes. Peder Holk Nielsen, i en mail til Berlingske Business.

25BUSOle-Alm-151854.jpg

Grøn førertrøje til DK

Et vakuum er blevet brudt, ifølge Brian Vad Mathiesen, professor i energiplanlægning ved Aalborg Universitet. For der er lagt konkrete mål. Det er en skelsættende ændring i den politik og retorik, der var for en uge siden - og det er altafgørende, hvis Danmark skal bevare sin førerposition.

»Selv om det kun er ét mål i 2030 lige nu, er det en afgørende ændring. Nu har virksomheder med grønne løsninger en bane at spille på. Desuden er der fokus på innovation og forskning, som skal finde omkostningseffektive veje mod 2050. Det giver virksomhederne mulighed for at teste og udvikle nye teknologier, når det er kombineret med konkrete mål for samfundet. Og det er vigtigt for at fastholde førerpositionen for grøn omstilling. Koblingen mellem vækst og job og vores aktive energipolitik bliver italesat og bredt politisk forankret. Det er vigtigt, for der kommer job i den sektor på verdensplan,« uddyber han.

Karsten Dybvad, direktør for Dansk Industri (DI).

Omkostningseffektivitet. Markedsvilkår. To ord der står ofte på de fire sider, der handler om grøn omstilling. Antal af kroner er til gengæld skrevet med hvidt.

»Overskriften er velvalgt. Grøn plejer man at forbinde med bæredygtighed, men her betyder det økonomisk bæredygtighed. Jeg kan ikke se, at man vil investere flere samfundskroner i energiområdet, men man har en plan om, at den grønne omstilling skal finansieres på en form for markedsvilkår - man fremmer energiformer, der har et økonomisk potentiale, og dermed kræves der ikke samfundsmæssige tilskud,« forklarer professor i økonomi og ledelse ved Aalborg Universitet Per Nikolaj Bukh.

skatteminister Karsten Lauritzen

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen