Berlingske Business

Grøn messe trodser finanskrise

Havemesse
Foto:

Fagudstillingen Have & Landskab i Slagelse tiltrækker i disse dage rekordmange udstillere og gæster trods finanskrisen. Klimaet og skærpede miljøkrav til fagets maskiner er blandt årets temaer.

Flere end 10.000 anlægsgartnere, planteskolefolk, kommunale vej- og parkfolk og andre fra den grønne branche ventes at lægge vejen forbi fagudstillingen Have & Landskab i udkanten af Slagelse på Vestsjælland onsdag-fredag. Forrige udstilling, i 2007, blev besøg af knap 10.000, og antallet af udstillere har allerede slået rekord: I år udstiller 240 mod 233 under den buldrende højkonjunktur.

- En del virksomheder, for eksempel maskinleverandører, har oplevet, at nogle markeder som byggebranchen er kollapset, og derfor bruger de kræfterne på nye markeder. På det grønne område er mange af kunderne offentlige vej- og parkafdelinger, som hverken har skåret i drift eller investeringer, siger Michael Husfeldt, bestyrelsesformand for Have & Landskab og direktør for brancheforeningen Maskinleverandørerne.

Klima i fokus

Han vurderer, at klimaet og skærpede krav om udledning fra fagets maskiner vil være i fokus hos mange udstillere og gæster.

Klimaudfordringerne får eksempelvis mange kommuner til at interessere sig for regnvandsafledning og CO2-reduktion – ved byudvikling samt i parker og grønne områder.

- Der kommer også europæiske og internationale standarder for emission for motorer, for emissionerne skal ned. Vi vil derfor komme til at se forbedrede motorspecifikationer med fokus på emissioner og at udnytte brændstoffet bedre og mindske CO2-udslippet, siger Michael Husfeldt.

Have & Landskab har været afholdt hvert andet år siden begyndelsen af 1990’erne, de seneste år fast i Slagelse. Bag udstillingen står Danske Anlægsgartnere, Dansk Planteskoleejerforening, Maskinleverandørerne og Skov & Landskab på Københavns Universitet.

De største grupper af besøgende er kommunale vej- og parkfolk, anlægsgartnere, kirkegårdsgartnere, entreprenører samt ansatte fra boligselskaber og golbaner.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen