Berlingske Business

Græsk reform bremser omsætningsvækst i Coloplast

Sarah Christine Nørgaard - 201
Coloplast har i tredje kvartal af regnskabsåret 2017/18 haft en organisk omsætningsvækst på otte procent. Sarah Christine Nørgaard/arkiv/Ritzau Scanpix

Coloplast har opjusteret forventningerne en smule, og det vækker glæde på chefkontoret.

Medicoselskabet Coloplast, der blandt andet producerer stomiposer og katetre, har for femte kvartal i streg leveret en såkaldt organisk omsætningsvækst på otte procent.

En græsk prisreform har dog haft en negativ påvirkning på salgsudviklingen i flere af selskabets forretningsområder.

Det fremgår af selskabets regnskab for tredje kvartal af det forskudte regnskabsår 2017/18, der er offentliggjort onsdag middag.

Fra chefkontoret i det danske selskab er der tilfredshed.

»Den organiske omsætningsvækst er for femte kvartal i træk dobbelt så høj som markedsvæksten,« siger administrerende direktør i Coloplast Lars Rasmussen.

»Vi oplever solid vækst på tværs af forretningsområder, og det skyldes ikke mindst produktlanceringer og kommercielle investeringer.«

Organisk vækst er, hvor meget et selskabs omsætning er vokset, når man ikke regner opkøb med.

Salget endte i tredje kvartal på 4225 millioner kroner, hvor det i samme periode sidste år endte i underkanten af 4000 millioner kroner.

Selskabet opererer med fire forretningsområder, som er stomi, kontinens, urologi og hud samt sårpleje.

I det største forretningsområde, stomi, voksede omsætningen syv procent organisk. Og ifølge Ritzau Finans skuffer det analytikerne, der havde ventet en vækst på ni procent.

Selskabet oplyser, at stomi-området var ramt af prisreduktion i Grækenland.

Coloplast løfter forventningen til omsætningsvæksten i lokal valuta for hele regnskabsåret en smule.

Det skyldes, at patentudløbet på Speedicath-standardkatetre ikke rammer så hårdt som først antaget.

»Patentudløbet på Speedicath med udgangen af sidste regnskabsår har vist sig at have en begrænset betydning,« siger Lars Rasmussen.

»Derfor kan vi igen opjustere vækstforventningerne til året, og det er jeg naturligvis meget tilfreds med.«

Der ventes nu en vækst på omkring otte procent, hvor selskabet før ventede syv til otte procent.

/ritzau/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen