Berlingske Business

Grænsekøbmænd tjener på krise

Finanskrise gavner grænsehandelen - folk bliver nemlig mere prisbevidste i krisetider.

Det er de færreste, der bryder sig om den verserende finanskrise, men for grænsekøbmændene syd for den dansk-tyske grænse kan den vise sig at få en positiv effekt, skriver Flensborg Avis.

- Finanskrisen kan gavne os, for når folk på grund af krisen vælger at droppe det ny køkken eller bil, så vil de ikke undvære at hygge sig med en god vin eller noget godt mad. Den tendens kan vi allerede nu mærke, siger Antoni Andresen, der står bag de otte Calle-butikker syd for grænsen.

- Samtidig betyder finanskrisen, at folk er blevet mere prisbevidste. For seks måneder siden under den danske velstand kiggede folk ikke så nøje på den store prisforskel mellem Danmark og Tyskland, men nu vil de gerne spare, hvilket får flere til at køre til grænsen, fortsætter han.

Samme opfattelse har direktøren for grænsesupermarkedet Sonja & Wolfgang i Harreslev.

- Finanskrisen kan være en fordel for os, så nu må vi se, hvordan udviklingen bliver i 2009, siger Bjarne Möller til Flensborg Avis.

Lektor på institut for grænseregionsforskning ved Syddansk Universitet, Susanne Bygvrå, vil heller ikke udelukke, at finanskrisen kan have en positiv effekt på grænsehandlen.

- Det er absolut muligt, at finanskrisen påvirker grænsehandlen i positiv retning, selv om det endnu er lidt tidligt at drage deciderede konklusioner. Men hvis folk føler, at de skal spare lidt mere, så går de jo naturligt nok efter de billige varer, siger Susanne Bygvrå.

De to grænsekøbmænd glæder sig også over, at benzin og diesel er blevet billigere.

- Vi er meget glade for, at benzinpriserne er faldet på det seneste, for det betyder, at kunderne i højere grad også kommer langvejs fra, siger Antoni Andresen.

Generelt er indehaveren af Calle-butikkerne godt tilfreds med 2008, men omvendt skal der også arbejdes hårdt for at få succes.

- Vi kan konstatere en lille stigning i forhold til 2007, men det er bestemt ikke blevet lettere. Men takket være dygtige og effektive medarbejdere er det gået godt, siger Antoni Andresen, der blandt andet har stor succes med salg af fødevarer til de danske kunder.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen