Berlingske Business

Grækenland tilbage i recession

Grækenland
Grækenland. Foto:

Grækenlands økonomi kom atter på skrump i 4. kvartal

Grækenlands økonomi skrumpede med 0,6 procent i fjerde kvartal. Dermed er Europas problembarn endnu engang i recession.

I 3. kvartal faldt Grækenlands bruttonationalprodukt med 1,4 procent og set over hele 2015 er landets økonomi blevet 1,9 procent mindre.

»Der er især den politiske uro i sommer omkring grækenlands mulige exit fra euroen, der slår igennem. Når der er usikkerhed, holder de private igen med forbruget, og virksomhederne holder igen med investeringerne,« siger Mikael Milhøj, der er analytiker i Danske Bank.

AUSTRIA-POLITICS/

I sidste uge gik græske arbejdere i et døgns genralstrejke i protest mod premierminister Alexis Tsipras' planlagte pensionsreform. Pensionsreformen lægger landt andet op til at sænke den maksimale pensionsydelse fra 2700 til 2300 euro.

»Reformerne er en del af forudsætningen for EU's økonomiske hjælp. Udgangspunktet for at økonomien kan vokse igen i 2016 er der, men det kræver en politisk stabiliet, som der ikke har været hidtil,« siger Mikael Milhøj.

Grækenland

Han hensviser til Spaniens økonomi, der har oplevet stor vækst i årene efter finanskrisen. Der er i høj grad på grund af deres politiske stabilitet, siger han.

Det er lidt over et år siden, at grækerne valgte den kontroversielle premierminister Alexis Tsipras på hans antieuropæiske linje. Han måtte dog bøje sig i støvet og acceptere den 3. redningspakke i august.

GREECE PUBLIC HOLIDAY WWII COMMEMORATION

Det græske budget for 2016 indeholder besparelser for 5,7 milliarder euro, hvoraf 1,8 milliarder stammer fra pensioner.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen