Berlingske Business

Grådighed og magtsyge skal med på skoleskemaet

Der er for lidt grådighed, magt og frygt i de danske skoler, lyder det provokerende budskab fra professor i iværksætteri

Søren Hougaard. Han barsler i øjeblikket med en bog med arbejdstitlen "Forretningsideen", hvori en af konklusionerne

er, at iværksætterevne er noget man kan lære i skolen. På den baggrund opfordrer han uddannelsessystemet -

lige fra folkeskoler til universiteter - til at indrette sig, så man skaber flere iværksættere.

Vindere

og tabere

- Hvis man tror, at iværksætteri er en medfødt evne, så er man jo overladt til den forestilling,

at vi har det antal iværksættere, vi nu engang har. Sådan er det ikke. Evnen og viljen til at blive iværksætter

er tværtimod en kompetence, der kan læres og udvikles igennem undervisning, siger Søren Hougaard, der udover professoratet

på Handelshøjskolen i København også har flere års erfaring med at investere i iværksættere igennem

sit investeringsselskab AMS Group A/S.



Fokus på individualisme, på risikovilje og på præstationstrang

er de pænere ord for, hvilke dyder, han mener, der skal fremelskes. Men det danske uddannelsessystem er mere fokuseret på

at skabe hele mennesker end på at skabe succesrige iværksættere.



Pædagogikken er baseret på plads-til-alle-princippet,

som, ifølge iværksætterprofessoren, virker undertrykkende over for den enkeltes præstationer. Stod det til

ham skulle der flere farlige fag ind i undervisningen, hvor man kan vinde og tabe.

Flere successer

- Jeg forlanger ikke,

at folkeskolen ændrer radikalt på sine pædagogiske principper, men der bør oprettes fag, som giver plads

til individualistisk succes, men hvor der samtidig er en risiko for individuel fiasko, siger Søren Hougaard.



Ved at give

børn nye typer opgaver, hvor der ikke er en facitliste at rette sig efter, vil man opnå flere individer med evne til

at se muligheder erhvervsmæssigt, og som desuden har risikoviljen til at forfølge mulighederne. Netop evnen til at se

nye muligheder og starte succesrige virksomheder, bliver en af de vigtigste kompetencer for et land som Danmark, forudser Søren

Hougaard.



Danmark er et land, som skal leve af iværksættere i højere grad end mange andre lande. Det skyldes

bl.a. tendensen til, at danske virksomheder købes op, når de får en vis succes og en vis størrelse.



-

En stor andel af vores allerdygtigste virksomheder bliver købt op af store internationale koncerner. For at bevare et højt

antal konkurrencedygtige virksomheder er vi nødt til at skabe et højt antal iværksættere, som udvikler nye

vækstvirksomheder, siger Søren Hougaard.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen