Berlingske Business

Google overgår forventninger i regnskab trods rekordbøde

ALPHABET-DEVELOPERS/
Googles adm. direktør, Sundar Pichai. Arkivfoto. Foto:

Med kvartalsregnskab rammer Googles moderselskab, Alphabet, rekord i forhold til omsætning og indtjening.

Googles moderselskab, Alphabet, fremlagde mandag aften et regnskab, der er bedre, end analytikerne havde forventet.

De positive nyheder har efterfølgende ramt børsen, hvor aktien i søgegiganten stiger i eftermarkedet med 6,1 procent.

Dermed rammer selskabet ny rekord, da regnskabet for andet kvartal har overgået Wall Streets forventninger til både omsætningen og indtjeningen.

Det skriver Ritzau Finans.

Selskabet er kommet gennem kvartalet med et justeret overskud per aktie på 9,54 dollar. Samtidig er omsætningen efter betalinger til handelspartnere landet på 26,24 milliarder dollar.

Det er en del mere, end hvad analytikerne ifølge Bloomberg News havde regnet med. Her lød forventningen på en indtjening per aktie på 11,68 dollar og en omsætning på 25,55 milliarder dollar.

I sidste uge blev selskabet tildelt en bøde af EU, som mente, at Google med sit mobile styresystem Android har hindret konkurrencen.

Men fratrækker man den bøde på 4,34 milliarder euro, eller cirka fem milliarder dollar, var overskuddet ifølge Ritzau Finans per aktie på 11,75 dollar, hvilket altså var bedre end forventet.

Alphabet tjener de fleste af sine penge på reklamer på nettet. Det kan være på Googles søgemaskine eller på YouTube.

Ifølge Finans.dk er det næsten ni ud af ti dollar, der går gennem Alphabet, der kommer fra digitale annoncer.

Selskabets reklameindtægter steg med 24 procent i perioden for de tre måneder, der blev afsluttet i juni.

Selv om reklamer fortsat er drivkraften for indtægter, har Googlet også arbejdet med "cloud"-tjenester, der er netbaserede lagringsløsninger, til virksomheder, kunstig intelligens og forskellige enheder som smartphones og computere.

/ritzau/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen