Berlingske Business

Google opkøber en del af telefonproducenten HTC for milliarder

HTC-M&A/GOOGLE
Google-direktør Rick Osterloh og HTCs topchef Cher Wang Foto:

Google og HTC har i flere år kørt et parløb. Nu køber Google sig ind hos HTC for over seks milliarder kroner.

Hong Kong. Googles moderselskab, Alphabet, har købt sig ind hos smartphone-producenten HTC for 1,1 milliard dollar. Det oplyser HTC ifølge nyhedsbureauet Reuters.

Med i handlen indgår, at Google overtager halvdelen af de ansatte i HTC's udviklingsafdeling. Det er op til 2000 ansatte.

- For Google er denne aftale en yderligere styrkelse af vores investeringer i markedet for smartphones og en yderligere styrkelse af vores investeringer i hardware, skriver Google i en meddelelse.

Aktierne i den taiwanesiske smartphone-producent HTC har torsdag været suspenderet fra handel i Asien på grund af rygter om, at Googles moderselskab, Alphabet, ville overtage selskabet.

pix-HTC

HTC var tidligere en stor spiller på smartphone-markedet, og for bare fem år siden var selskabet den fjerdebedst sælgende producent med en markedsandel på omkring ni procent.

På grund af intens konkurrence med blandt andet Apple og Samsung er selskabets andel af smartphone-markedet dog faldet en del de seneste år, og i dag ligger den på mindre end én procent.

Sidste måned opstod der rygter om, at HTC planlagde at sælge sin "virtual reality"-forretning, Vice, eller sågar hele virksomheden.

Før handlen mellem Alphabet og HTC kan gennemføres, kræves der en myndighedsgodkendelse. Den ventes at kunne være på plads i begyndelsen af 2018.

/ritzau/

pix-Playstation VR

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen