Berlingske Business

Godt sommervejr sender detailsalget i vejret

Juleshopping på strøget i København
(Foto: Sarah Christine Nørgaard/Scanpix 2017) Foto:

Danskerne købte i juni stort set den samme mængde varer i butikkerne som måneden før. Detailsalget var således på niveau med måneden før, viser tal fra Danmarks Statistik.

Den lille opbremsning i salget gør dog ikke så meget, for detailsalget er steget rigtig fornuftigt igennem 2018, skriver cheføkonom Tore Stramer fra Nykredit.

»Velstanden er rekordhøj, og danskerne har aldrig tidligere haft flere penge mellem hænderne til forbrug,« skriver han i en kommentar.

I andet kvartal af 2018 er detailsalget steget med 1,2 procent i forhold til kvartalet før. Det gode vejr kan ifølge cheføkonomen spille ind på, at salget har været godt.

»Det kan ikke afvises, at det ekstraordinært gode sommervejr har bidraget til at øge detailsalget. Det springer da også i øjnene, at der særligt har været en pæn fremgang i salget af cykler og fisk,« skriver Stramer.

I maj steg salget hos fiskeforretninger 32 procent i forhold til samme måned året før. For cykel- og knallertforretninger var salget 12 procent højere.

Sidste måned nåede detailsalget det højeste niveau siden 2011. Niveauet steg marginalt i juni. Makroøkonom Søren Kristensen fra Sydbank peger på, at salget har klaret sig »fremragende« i de seneste måneder.

»Det tyder derfor på, at forbrugerne nu sender et solidt bidrag i retning af den samlede økonomiske vækst i år.«

»Det kan vise sig at være belejligt i en situation, hvor den anden store vækstmotor i form af eksporten hoster noget,« skriver han i en kommentar.

Han forventer, at de danske forbrugere i den resterende del af året vil fortsætte med at fylde i indkøbskurven.

»For året som helhed forventer vi en vækst i privatforbruget på lidt mere end to procent. Det vil give et pænt bidrag til den økonomiske vækst, men det kan bestemt ikke kategoriseres som nogen forbrugsfest,« skriver han.

/ritzau/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen