Berlingske Business
08:39Netflix fordobler overskud i tredje kvartal

God opførsel i selskaber giver rabat ved domstole

Danske virksomheder har i de senere år indarbejdet det amerikanske begreb "corporate governance", der handler om god

selskabsledelse. Nu har et nyt begreb gjort sin entré - "Corporate compliance".



Det betyder, at virksomhederne,

der lægger sig i selen for at indarbejde og efterleve regler inden for f.eks. konkurrence-, skatte- og registerområdet,

kan få "rabat" ved domstolen, hvis det alligevel kommer til lovbrud.



Indførelse af såkaldte compliance-programmer

i danske virksomheder kan allerede i dag give strafnedsættelse, når dommerens hammer falder i f.eks. konkurrencesager.



Corporate

Compliance-programmer betyder, at virksomhederne udvikler, indarbejder og gennemtvinger en bestemt adfærd blandt medarbejderne,

der generelt er velegnet til at forhindre lovovertrædelser. Begrebet er velkendt i USA som konsekvens af en stadig mindre tolerance

over for virksomheder, der ikke opfører sig ordentligt.



Advokatsamfundets formand Jon Stokholm forklarer, at corporate

compliance har fået en særlig relevans i forbindelse med en ændring af konkurrenceloven. I bemærkningerne

til loven findes en formulering, der lægger op til belønning af de virksomheder, der i retten kan sige: "Vi har gjort,

hvad vi kunne for at undgå at bryde loven.



Det er ifølge Jon Stokholm epokegørende. For det første

fordi den anerkender indarbejdelse af corporate compliance-programmer som formildende omstændighed.



For det andet fordi

den ændrer på den hidtil gældende retstilstand, hvor corporate compliance-programmet snarere ville være en

skærpende omstændighed.

Nye lovområder

- Jeg tror, der kommer flere lovområder, hvor programmerne

bliver en formildende omstændighed, siger Jon Stokholm.



Han forventer bl.a. en opblomstring inden for områder som

miljø, arbejdsmarked, markedsføring, børsetik, udbud og skat. Alle er områder, hvor myndighederne fokuserer

på virksomhedernes fejltrin.



Advokaternes opgaver går ud på at sikre, at alle relevante medarbejdere inden

for et område, hvor det kan gå galt, får tilstrækkelig information til ikke at foretage lovbrud.



- Mange

af kartelaftalerne er kommet i stand mellem ansatte, der ikke har været klar over, at de foretog sig noget ulovligt, siger Stokholm.



Erfaringerne

fra USA viser ifølge Stokholm, at Corporate compliance-programmerne tilfører værdi til virksomhederne.



-

Børskurserne reagerer på negativ omtale, og der kan forsvinde markedsandele. Hvis advokaterne ikke formår at tilføre

værdi i form af færre lovovertrædelser, har vi ingen berettigelse inden for corporate compliance, siger Jon Stokholm.











Bliver

udbredt

Dansk Industri følger udviklingen med interesse og sender inden længe en pjece om compliance ud til samtlige medlemmer.





TDC, Carlsberg og Novo er blandt de større virksomheder, der allerede har indført programmer.



- Alle større

danske virksomheder vil indføre compliance-programmer i de kommende år, og de mindre og mellemstore virksomheder vil

følge med på områder, hvor der eksisterer en risiko for dem, vurderer Christopher Arzrouni, der er erhvervsjuridisk

chef i Dansk Industri.



Han regner med, at der først og fremmes kan opstå problemer inden for områder, hvor

lovgivningen er forholdsvis ny, og skal indarbejdes i virksomhedernes praksis.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen