Berlingske Business

Globale topledere skruer ned for vækst-forventningerne

Davos 2016
Der er sket et fald i de globale toplederes tiltro til verdensøkonomien, viser PwCs Global CEO Survey ved åbningen af World Economic Forum’s årsmøde i Davos. Foto:

Der er sket et fald i de globale toplederes tiltro til verdensøkonomien, viser PwCs Global CEO Survey ved åbningen af World Economic Forum’s årsmøde i Davos.

De globale topledere er blevet mere utrygge, når de vurderer verdens tilstand anno 2016.

De tidligere vækstmotorer – BRIK-landene – snurrer ikke i samme tempo. Væksten er taget af i Kina, Brasilien er kriseramt, og Rusland er presset. Også Europa har svært ved at få gang i væksten. Dertil kommer øget geopolitisk uro, spændinger og krig i Mellemøsten, flygtninge- og immigrantkrise samt truslen fra terror.

Alt sammen får det globale toplederes tiltro til verdensøkonomien til at dale.

Sydafrika

Det er den centrale konklusion på PwCs Global CEO Survey, som blev præsenteret tirsdag aften ved åbningen af World Economic Forum’s årsmøde i Davos. Flere end 1.400 CEOer fra 83 lande har deltaget i undersøgelsen.

Rapporten viser, at antallet af topledere, der tror på en forbedring i væksten, er faldet til 27 procent i 2016 fra 37 procent sidste år. Samtidig vurderer knap syv ud af ti af de globale topledere, at der er flere trusler mod væksten i dag end for tre år siden.

Global usikkerhed

»De globale toplederes forventninger til både den globale økonomi og deres egen virksomheds vækstudsigter har lidt et knæk. Trods en større optimisme hos de danske topledere, er også de mere tilbageholdende i forhold til de senere år. Toplederne står over for at skulle navigere i højere grad af kompleksitet og med trusler af såvel økonomisk som politisk art,« siger Mogens Nørgaard Mogensen, Senior Partner og administrerende direktør i PwC i en udtalelse til Berlingske.

De globale toplederes forventninger til vækst i egen virksomhed i de næste 12 måneder er faldet med to procentpoint til 82 procent i forhold til sidste år, og andelen af dem, der i ”høj grad” forventer vækst, er faldet fra 39 procent til 35 procent.

»Det er ikke et dramatisk fald, men verden står over for betydelige udfordringer – økonomisk og politisk. Overordnet set er toplederne derfor mere forsigtige, når de skal vurdere udsigterne for vækst i den nærmeste fremtid,” siger Mogens Nørgaard Mogensen.

Når de danske topledere ser mere positivt på den fremtidige vækst end deres globale kolleger, hænger det ifølge Mogens Nørgaard Mogensen sammen med, at danske virksomheder har tradition for at handle med nærmarkederne og dermed befinder sig i en mere stabil del af verden.

Anders Runevad

USA tager føringen

Når de globale topledere skal vurdere de vigtigste vækstmarkeder, stryger USA igen i år ind på førstepladsen. Dernæst kommer Kina på en andenplads og Tyskland på en tredjeplads. De nye vækstmarkeder i årets top ti er Mexico og De Forenede Arabiske Emirater.

»Når USA overhaler Kina for andet år i træk, afspejler det den stigende finansielle uro i Kina, mens USA oplever økonomisk vækst,” siger Mogens Nørgaard Mogensen.

En ny og voksende udfordring for mange topledere er, at det stadig mere komplekse verdensbillede gør det vanskeligt at vurdere, hvor væksten vil ligge i fremtiden.

18BUSDanfoss-Davos-195008.jpg

Når det handler om mulige trusler, vurderer knap syv ud af ti af toplederne, at der er flere trusler i dag end for tre år siden, hvilket er en stigning i forhold til sidste år. De tre største trusler er overregulering, geopolitisk uro og de volatile valutakurser. Bekymringen for adgang til kvalificeret arbejdskraft og kompetencer, som sidste år lå på andenpladsen, er rykket ned på en fjerdeplads.

Toplederne har også vurderet betydningen af nye teknologiske kvantespring, og de mener, at netop teknologiske fremskridt vil være den megatrend, som vil skabe de største forandringer.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen