Berlingske Business

Global krise kan koste 50 millioner arbejdspladser

Global krise kan koste 50 millioner arbejdspladser - 1
Selv hvis den økonomiske krise ikke bliver værre, venter ILO, at der kommer mellem 18 og 30 millioner flere arbejdsløse i år. Foto:

Verden kan miste 50 millioner arbejdspladser alene i år, og 200 millioner arbejdere kan blive skubbet ud i "ekstrem fattigdom", hvis den økonomiske krise bliver værre end antaget, siger FN's internationale arbejdsorganisation, ILO.

De dystre forudsigelser kommer i en den årlige ILO-prognose. Selv hvis den økonomiske krise ikke bliver værre, venter ILO, at der kommer mellem 18 og 30 millioner flere arbejdsløse i år.

"ILO's budskab er realistisk, ikke et forsøg på at være alarmerende. Vi står nu over for en global jobkrise. Mange regeringer er klar over det og reagerer, men der er brug for mere beslutsomme og koordinerede internationale tiltag for at undgå en global social recession," siger ILO's generaldirektør, Juan Somavia, i en kommentar. Han fortsætter:

"Fremskridtet i reduceringen af fattigdom er ved at forsvinde, og middelklassen er ved at blive svækket i hele verden. De politiske og sikkerhedsmæssige implikationer er markante."

Drastisk stigende arbejdsløshed
Ifølge ILO-tallene var der sidste år 190 millioner arbejdsløse i verden, svarende til 6,0 procent af arbejdsstyrken. Det var knap 10 millioner flere arbejdsløse end ved udgangen af 2007, men det tal kan altså stige med helt op til 50 millioner, eller mere end 7 procent af den globale arbejdsstyrke.

Hertil kommer, at langt flere af dem, der har et arbejde, vil opleve en dramatisk reduktion i deres indkomst, hvis den økonomiske krise bliver værre end i dag. ILO skønner, at 1,4 miliarder mennesker ved udgangen af i år kan være "arbejdende fattige", det er 200 millioner flere end i 2007 og 45 procent af den globale arbejdsstyrke. ILO's definition på "arbejdende fattige" er arbejdere, der tjener mindre end 11 kr. om dagen.

Alene i denne uge har virksomheder i USA og Europa varslet mere end 80.000 fyringer.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen