Berlingske Business

Giv gerne udtryk for bekymring – men vær også anerkendende

185910029.jpg
Foto: Iris.

Et problem kan vokse sig større, end det egentlig er. Så få det ud i det åbne, lyder det fra ledelsesrådgiver.

Sidste uges dilemma på Business.dk handlede om mellemlederen Line, hvis arbejdsplads står over for en periode med nedskæringer.

Efter et møde, hvor det viste sig, at Line var langt dårligere informeret end sine kollegaer, blev hun bekymret og urolig for, om det mon blev netop hendes afdeling, der skulle nedlægges.

Ledelsesrådgiver hos Lederne Helle Bruun Madsen mener, at Line skal være åben om, at hun føler sig forbigået. Hun ville derfor vælge svarmulighed nummer 1 på ledelsesdilemmaet, hvor Line går direkte til kilden – nemlig chefen. Helle Bruun Madsen lægger dog vægt på, at det er vigtigt at være anerkendende i stedet for konfronterende.

»Line vil ikke få noget ud af at være konfronterende, da det kan være med til at starte en konflikt. I stedet skal hun sige, at det undrer hende, at hun ikke har fået den information, og at det gør hende bekymret og ked af det. Hun kan komme chefen i møde på en anerkendende måde ved at sige, at hun gerne ville have vidst noget om tallene for at kunne guide sine medarbejdere så godt som muligt gennem nedskæringsprocessen,« siger Helle Bruun Madsen.

Der kunne nemlig være mere end én ting, der ligger til grund for Lines bekymring.

»Hvis Lines problem bunder i både hendes egen frygt for, at hendes afdeling skal nedlægges, og at det er umuligt for hende at lede nedad, når hun ikke selv har de nødvendige informationer, skal hun handle nu og lede opad,« siger Helle Bruun Madsen.

Hun fremhæver desuden også, at Line muligvis har gjort problemet større for sig selv, end det egentlig behøvede at være.

»Hendes egen frygt er jo noget, hun kan arbejde med. Når hun får givet udtryk for sine tanker vedrørende nedlæggelse af afdelingen og har fået en afklaring af, hvad prognosen kommer til at betyde for hendes afdeling, viser det sig måske, at hun har brugt unødig tid på at være bekymret,« siger Helle Bruun Madsen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen