Berlingske Business

Gavmilde rigmænd, kreativ markedsføring og dansk børsdebut

gates
Foto:

Godmorgen

I kølvandet på Facebook-milliardæren Mark Zuckerbergs løfte om at donere store dele af sin formue til velgørenhed, ser vi nærmere på de danske forhold for gavilde rigmænd. Mens dansk velgørenhed primært foregår via høj skat og fonde, dribler amerikanske rigmænd uden om skat, men betaler til velgørenhed af egen lomme. Læs også Poul Høis analyse af hvordan Zuckerbergs donation bliver modtaget på begge sider af Atlanten.

Og så tilbage til Danmark, hvor en markedsføringskampagne har været lige kreativ nok. I et udbud af aktier markedsførte Hellerup Finans-selskabet Esignatur i sommer sig med, at Matas var kunde. Det har Matas aldrig været. Esignatur beklager nu.

Nu begynder det for alvor at nærme sig. En af de største danske børsnoteringer nogensinde rykker tættere på. Kampen blandt europæiske storbanker om at være med i den forestående børsintroduktion af DONG Energy næste år har presset bankerne til at acceptere store rabatter på opgaven, erfarer Berlingske. Goldman Sachs glimrer ved sit fravær i det seks banker store konsortium.

Et selskab, der er helt klart til at lade sig notere, er Sparekassen Sjælland. Torsdag går Sparekassen Sjælland på fondsbørsen, blandt andet fordi regulering presser det gamle sparekassesystem med garanter. Andre store sparekasser har ingen aktuelle planer om at følge trop, men en af dem holder en dør på klem, mens en anden er tavs om emnet.

Læs om dagens øvrige begivenheder her.

Med ønsket om en god dag.

Morten Thorborg Jasper

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen