Berlingske Business
08:14Gourmet-pizzakæde åbner flere steder i Danmark

Gamle varebiler en givtig eksportvare

Der er kamp om Danmarks udtjente varebiler - især 10-15 år gamle biler af mærket Hi-Ace. Men bilerne bliver ikke

på dansk grund, hvor det ville kræve et dyrt bilsyn. Størstedelen af dem ender deres dage i lande langt fra Danmark.


-

Jeg har haft mange brugte varebiler, som er blevet købt med reeksport for øje. En 10 år gammel Hi-Ace koster måske

10.000-15.000 kr. i min forretning. Den er ikke til megen gavn herhjemme, men i Afrika eller Mellemøsten er den meget værd,

siger Bjarne Pape, direktør og indehaver af Bjarne Pape Automobiler - Honda og Hyundai på Amager.


Han har ofte en

del ældre biler på lager. Men de står der ikke længe, hvis de er gamle nok.



Bilka-effekten

Hos Toyota

i Århus har man dog de senere år set en nedgang i salget af de gamle varebiler.


- Det er oplagt, at de interesserede

købere har fundet ud af, at kan spare penge ved at købe bilerne direkte af ejerne. Derfor er det blevet udbredt, at

bilernes ejere finder visitkort bag vinduesviskeren med tilbud om køb, mens de er inde hos deres kunder - eller inde i Bilka,

siger Lars Skytte.


Også Den Blå Avis bruges flittigt til at finde de gamle varebiler, men det vil Lars Skytte ikke

umiddelbart anbefale.


Én af firmaets kunder havde en gang en ret ubehagelig oplevelse, hvor han havde annonceret sin gamle

Hi-Ace til salg i samme blad. Men allerede ved midnatstid, hvor bladet kommer på gaden, begyndte telefonen at ringe, og det

fortsatte natten igennem.


- Ved fire-tiden om morgenen ringede det så på døren, og udenfor stod to interesserede

fremmede købere og sloges om, hvem der var kommet først. Det endte med, at vores kunde, der havde bestilt sin nye bil

hos os, forklarede de to, at bilen allerede var solgt til Toyota i Viby - hvad den også blev.


- Vores kunde var ganske

enkelt bange for repressalier fra den af de to slagsbrødre, der ikke havde fået bilen med hjem, siger Lars Skytte.









Oftest

nydanskere

Reeksporten er på det nærmeste sat i system. Man kan sige jo ældre, jo bedre. Blandt favoritterne er de

gamle Toyota Hi-Ace diesel-kassevogne, som er en simpel konstruktion, der kan repareres også i øde områder i ulande.

Her er man vant til japanske varebiler.


- Bilerne købes oftest af nydanskere eller udlændinge, der er bosat i Danmark.

De køber bilerne kontant på helt lovlig vis. Jeg skriver slutsedlerne, de betaler, og derefter får de enten hentet

bilerne eller tager dem med på prøveplader. Samtidig kan de få restmomsen udbetalt ved udførsel af bilerne.

For en bil på 25.000 kr. er det jo 5.000 kr., så det er en hel del, siger Bjarne Pape.


Han kender ikke bilernes

bestemmelsessted og deres skæbne. Men hvor bilerne ofte herhjemme har svært ved at klare sig igennem et syn, kører

de så mange år videre et sted sydpå - i stedet for at blive hugget op. Dér er periodiske syn endnu ikke så

moderne.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen