Berlingske Business
17:25Rederiet Torm ser nu 2017-resultat ende på 0-5 millioner

Fyret på Facebook

Fyret på Facebook - 1

Chefen kan række sin arm ind i cyberspace og give dig en fyreseddel i netværksuniverset.

Konfliktsky ledere får stadig lettere ved at krybe uden om den måske ubehagelige, men dog mest respektfulde, personlige samtale ved en fyring af en medarbejder.

Emails og sms’er er nemlig helt legitime veje til at overlevere en fyreseddel, og nu er også Facebook et medie, hvor ansatte risikerer at møde deres chef og få sparket.

Det oplevede den canadiske kosmetolog Crystal Bell, da hun en morgen i november loggede sig ind på Facebook. For der lå besked fra hendes chef om, at hun var fyret. Årsagen var, at hun ikke var kommet til et møde dagen forinden, hvor hun ellers havde fri.

- Jeg sprang i tøjet og tog på arbejde, for jeg troede, det var en spøg, siger Crystal Bell.

Beskeden havde hun fået i sin personlige inbox, så der var ikke andre, der kunne læse den.

Arbejdsgiverens undskyldning for at fyre over Facebook er, at hun bare gerne ville have sagen ud af verden med det samme, og at Crystal Bell ikke var til at få fat på.

Kun for kujoner

Det erkender Crystal Bell, som i øvrigt også blev ansat over Facebook.

- Men for mig er det ikke en human måde at afskedige folk på. Enhver brug af tekstbeskeder eller emails i forbindelse med fyringer er kujon-agtig, siger hun til det canadiske nyhedssite canada.com.

Ikke kun udlændinge er i fare for at få en fyreseddel på Facebook. I HK bliver man ofte kontaktet af ledere, som spørger, om det er i orden, hvis de opsiger folk igennem det digitale netværk. Det fortæller arbejdmiljøkonsulent i HK Privat, Svend-Erik Hermansen.

- Vi har også eksempler på, at man gør det. Men det er ikke noget at bruge Facebook til, for man har ikke mulighed for at tale med hinanden. Dialogen forsvinder, og det gør det til en helt anden oplevelse for den, det går ud over, siger Svend-Erik Hermansen.

Heller ikke sms’er eller emails er i orden at bruge.

- Der er ingen lov imod det, men den generelle holdning er, at så opfører man sig ikke ordentligt, siger Svend-Erik Hermansen, der frygter, at stadig flere kommer til at blive opsagt over Facebook, fordi netværket er så populært herhjemme.

- Derfor er der også større og større risiko for, at det bliver brugt uhensigtsmæssigt, siger han.

Dårlig ledelse

Også i organisationen Lederne tager man afstand fra at bruge Facebook som fyringsforum, ligesom man fraråder at bruge sms og email.

- Det vil ikke være god ledelse fra virksomhedens side. Der er så mange hensyn at tage ved en opsigelse. Ikke kun over for den opsagte. Man skal også tænke på, hvilken opfattelse de tilbageværende medarbejdere får og virksomhedens image. Den reelle måde at gøre det på er at mødes med den pågældende face to face, siger ledelsesrådgiver Henrik Kongsbak, Lederne.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen