Berlingske Business

Fynske erhvervsfolk vil have gratis Storebæltsbro

Rapport: Gratis bro gør Danmark rigere
Det danske samfund vil opnå en gevinst på 30 milliarder kroner, hvis man gør det gratis at køre over Storebælt, lyder det i en ny analyse fra Fynsk Erhverv. ARKIVFOTO. Foto:

Det danske samfund vil opnå en gevinst på 30 milliarder kroner, hvis man gør det gratis at køre over Storebælt, lyder det i en ny analyse fra Fynsk Erhverv.

Hvis man gør det gratis at køre over Storebælt, vil det være en guldrandet forretning for det danske samfund. Det konkluderer en ny analyse, som Fynsk Erhverv, der er talerør for det fynske erhvervsliv, har fået lavet. Det skriver Børsen.

Ifølge analysen vil der være en gevinst på cirka 30 milliarder kroner, hvis broens betalingsanlæg nedlægges nu og her. Vælger man i stedet at sænke taksterne med 25 procent nu - og fjerne dem helt i 2030 - er der også en markant samfundsøkonomisk gevinst at hente.

pix-novo

Analysen peger på, at den økonomiske gevinst kommer ved øget samhandel på tværs af Danmark og en øget trafik, der giver flere indtægter til staten fra blandt andet brændstof og registreringsafgifter. Lavere omkostninger til godstransport kan betyde lavere priser til hr. og fru Danmark, lyder det endvidere.

Analysen er afgrænset til selve Storebæltsforbindelsen og medregner ikke de økonomiske konsekvenser, som lavere eller helt fjernede takster vil have for eksempelvis den kommende Femern Bælt-forbindelse og for de nuværende færger på Mols-Linien og ruten Spodsbjerg-Tårs.

»Det har ikke været en del af vores opgave, men vi er godt klar over, at det er der, at en debat hurtigt ender. For det er klart, at hvis man gør det gratis at køre over Storebælt, vil det jo tage trafik fra Femern,« siger analysens ophavsmand, analysechef Brian Gardner Mogensen fra rådgivningsvirksomheden Grontmij.

Transportminister Magnus Heunicke (S) siger til Børsen, at han vil »studere analysen grundigt«, men at han er skeptisk.

Femern

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen