Berlingske Business
17:42

Frit valg af elleverandør vil ikke vælte markedet

Hverken Shell eller DLG forventer at tjene større beløb på handlen med el, når alle kunder får mulighed

for frit at vælge leverandør fra 1. januar 2003. Alligevel er det vigtigt, at have el med i den vifte af energiprodukter,

som selskaberne tilbyder.



- Vi tror ikke, at det vil betyde et jordskred i elmarkedet, når alle kunder får mulighed

for frit at vælge leverandør fra årsskiftet. For os er det en del af den normale markedsføring, at vi udvider

tilbudspaletten med elektricitet, siger Steen Hugo Jensen, direktør for el og vedvarende energi hos Shell Danmark.



Shell

tilbyder allerede i dag el som en del af sine energileverancer til større kunder med et forbrug på mere end én

GWh om året. Dem er der ca. 2.500 af i Danmark, og de har siden 1998 frit kunnet vælge elleverandør, men med åbningen

af elmarkedet 1. januar kan selskabet se frem til ca. 20.000 nye potentielle kunder.



Det drejer sig om de virksomheder, der har

et årligt elforbrug på mere end 200.000 kWh og derfor har fået opsat en elmåler, som registrerer forbruget på

timebasis.



De øvrige kunder med et forbrug på under 200.000 kWh er ikke interessante, fordi deres fortjeneste ved

at skifte elselskab er forsvindende lille.

El til landmænd

Dansk Landbrugs Grovvareselskab, DLG, har også valgt

at indlemme el i selskabets produktsortiment, som primært henvender sig til landmænd og mindre erhvervsdrivende i landdistrikterne.





Selskabet sælger i forvejen bl.a. brændstof og telefoni ud over de traditionelle grovvareprodukter.



En gennemsnitslandmand

forbruger 30-35.000 kWh årligt, og da markedsel kun udgør ca. 56 pct. af landmandens elregning, hvis gården ligger

vest for Storebælt, og 68 pct., hvis placeringen er øst for Storebælt, er der tale om en meget lille fortjeneste

for de fleste landmænd.



I lighed med Shell, indrømmer DLG derfor også blankt, at selskabet ikke sælger

el til landmændene i håb om, at score kassen.



- Der bliver ikke tale om en guldgrube, men det er et produkt, vi er

nødt til at have på vores hylder.



- Vores kunder er vant til, at vi kommer som nogle af de første og tilbyder

den slags nye produkter.



- Selvom det ikke er noget vi tjener stort på, koster det os heller ikke noget videre at tilbyde

det.



- Vi sender i forvejen en samlet faktura til landmændene, så omkostningerne ved at skrive en ekstra linje med

el på, er uden større betydning, siger Keld Kruse, adm. direktør for DLG Service og Energi.











VE med

perspektiver

Mens DLG primært går ind i elhandel for at fastholde sit fuld-servicekoncept, er Shell mere optaget af fremtidsperspektiverne

i energimarkedet, nemlig handel med de såkaldte Vedvarende Energi-beviser (VE-beviser) og CO2-kvoter. Ingen af delene er dog

blevet sat iværk endnu. Tvært imod har Folketingets partier besluttet at udskyde etableringen af et VE-marked indtil videre,

fordi det kræver, at flere lande tager aktivt del i projektet.



- Det er naturligvis svært at sige noget om potentialet

i VE-markedet, men vi har en formodning om, at det vil få betydning for ganske mange, og at privatforbrugere også vil

få mulighed for at handle på markedet. Derfor følger vi det nøje. Det samme gælder den kommende handel

med CO2-kvoter, som dog primært vil være interessant for større virksomheder, siger Steen Hugo Jensen fra Shell.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen