Berlingske Business

Fremtidens landbrug er digitalt

27BUSPix-Traktor-192541.jpg
Nutidens landmand er langt inde i den digitale verden med tekniske hjælpemidler. Arkivoto: Mads Claus Rasmussen

Digitaliseringen i landbruget buldrer derudad. Selvkørende traktorer, satellit­billeder som hjælp til præcist at gøde afgrøderne på markerne, og nye superavancerede stalde er hverdag i landbruget anno 2017.

»Dansk landbrug er langt fremme, ja progressivt, når det gælder digitalisering. Med digitalisering og førerløse traktorer, mejetærskere og andre køretøjer har landmændene kæmpemuligheder for mere effektiv drift i fremtiden. I løbet af de næste fem til ti år tror jeg, at disse maskiner kan overtage meget af arbejdet på markerne, som landmænd kan styre hjemmefra på computer. Landmænd vil inden ret længe ved hjælp af redskaber som satellitfoto og oplysninger om jordens bonitet, der er et mål for jordens ydeevne, præcist kunne sprede gødning ud på de enkelte planter. Det vil øge udbytterne og reducere omkostningerne til gødning ganske betydeligt,« siger Danish Crowns topchef Jais Valeur.

Danish Crown samarbejder med sine svineproducenter om at samle data i staldene. Landmændene har allerede en computer, der kan samle data på temperaturer, luftstrømme og fugtighed i staldene, så ventilationen kan styres digitalt. Mange landmænd har også oplysninger om, hvor meget svinene drikker og spiser. Hvis vi får samlet alle de data et sted, så kan landmanden få en alarm på mobiltelefonen, hvis der er ved at opstå problemer i en afdeling af en stald. På den måde kan man fange sygdomme og mistrivsel i opløbet. Landmanden vil få et langt bedre overblik og kan handle langt mere proaktivt end i dag, mener Jais Valeur. bso

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen