Berlingske Business

Fremgang i industrien i 2017

I december steg industriproduktionen i Danmark med 0,7 pct., oplyser Danmarks Statistik. Det er tredje måned med opsving. I oktober og november steg produktionen med henholdsvis 3,2 pct. og 2,7 pct. Industriproduktionen samlet set steg med cirka 2,2 pct. i 2017.

Industriens produktion ser lovende ud. Der har været en fremgang på 2,8 pct. de seneste tre måneder. Det tyder på, at virksomhederne igen er kommet i omdrejninger, mener Morten Granzau Nielsen, der er cheføkonom i Dansk Industri.

- Det giver håb om, at virksomhederne vil hente flere ordrer i udlandet og skabe flere arbejdspladser, siger han.

Meldingen om fremgangen bakkes op af Danske Banks cheføkonom, Las Olsen.

- Danske virksomheder skulle gerne have gavn af det globale industriopsving, vi ser for tiden, siger han.

Decembers tal viser, at industriproduktionen er steget til det femtehøjeste niveau nogensinde, oplyser Tore Stramer, der er cheføkonom i Nykredit. Han siger også, at den danske industri ligger foran produktionen i både Tyskland, Storbritannien og Sverige.

UDSIGTERNE TIL NÆSTE ÅR

Dansk Industri mener, at vi går en lys fremtid i møde med udsigter til en længerevarende højkonjunktur. Morten Granzau Nielsen mener dog, at der er en trussel.

- Den største trussel er mangel på medarbejdere. Vi har brug for alle på arbejdsmarkedet, så virksomhederne ikke bliver tvunget til at sige nej til flere ordrer, siger cheføkonomen i Dansk Industri.

Tore Stramer deler optimismen for 2018. Han forventer også højkonjunktur næste år.

- Vækstpilen peger klart opad. Det skyldes kort og godt, at danskerne har en bomstærk privatøkonomi, og virksomhedernes konkurrenceevne er høj, siger Tore Stramer.

Positiv er Las Olsen også, han ser dog også udfordringer.

- Udsigterne for 2018 ser ganske gode ud, men der er også nogle skygger for solen. Svækkelsen af dollaren har gjort danske produkter mindre konkurrencedygtige både på det vigtige amerikanske marked og mange andre steder i verden.

/ritzau/FINANS

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen