Berlingske Business

Frankrig på vej mod lavere restaurationsmoms

Frankrig på vej mod lavere restaurationsmoms - 1
Foto:

Tyskland har opgivet en årelang modstand mod, at Frankrig sænker momsen på hotel - og restaurationsydelser. Dermed lysner det gevaldigt for en fransk plan om at sænke sektorens moms fra 19,6 til 5,5 procent.

PARIS: Danske turister med frankofile tlibøjeligheder vil snart kunne holde ferie på franske hoteller og spise på franske restauranter med et klækkeligt nedslag i prisen.

Det er i hvert fald hvad den franske regering satser på, efter at Tyskland har opgivet hårdnakket modstand mod et snart syv år gammelt fransk ønske om at sænke momsen på hotel- og restaurationsydelser fra 19,6 til 5,5 procent.

Håbet er, at en momsnedsættelse i den arbejdskraftentensive sektor vil føre til øget beskæftigelse og lavere priser for turister og franske forbrugere. Men navnlig den tyske finansminister Peer Steinbrück har været bekymret for, at hvis man i EU-regi giver Frankrig lov til at differentiere momsen, vil der brede sig et lignende krav i Tyskland - der i 2007 hævede den generelle moms fra 16 til 19 procent for at forbedre de offentlige finanser.

Men finanskrisen har tilsyneladende pulveriseret den tyske modstand, og dermed lysner det gevaldigt for Frankrigs ambitioner om at få vedtaget en sådan momsnedsættelse på et møde for EU's økonomi- og finansministre i næste måned.

Et initiativ der i øvrigt også står på den danske regerings ønskeliste, selvom økonomer langt fra er enige om, at forslaget rent faktisk vil have den ønskede virkning.

"Risikoen er stor for, at man kommer til at se, at restauratørerne drager fordel af dette lykketræf til at genoprette deres likviditet snarere end at skabe nye job og sænke priserne," advarer eksempelvis Karine Berger, chef for økonomiske studier i gruppen Euler Hermes Sfac, i finansavisen La Tribune.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen