Berlingske Business

Frank Jensen: Fremgang i hele regionen er vigtigst

14BUSFrank-Jensen-Kommunalv.jpg
Overborgmester Frank Jensen. På Københavns Universitet på Vor Frue Plads i København, blev der holdt vælgermøde for internationale borgere.

De enkelte kommuner er i hård konkurrence om at tiltrække virksomheder og arbejdspladser, men København nyder godt af fremgang i hele regionen, fremhæver overborgmesteren.

Det er antallet af job og nye virksomheder i hele region Hovedstaden, der er vigtigt. Om jobbene og den enkelte virksomhed ligger i Hvidovre, Hillerød, Hørsholm eller København er derimod mindre vigtigt. For flere job i Hillerød eller andre steder er godt for København og omvendt.

Det er overborgmester Frank Jensen (S), der vurderer dette på baggrund af en ny undersøgelse, som peger på, at København er relativt dårlig til at tiltrække virksomheder fra andre dele af landet.

Frank Jensen kalder det også »for snævert« at se på til- og fraflytning af virksomheder alene.

»København har væksten og skaber jobbene, mens resten af landet stort set står stille. Men jeg læner mig ikke tilbage, for vi skal helt op på fem procents årlig vækst. København ligger helt i top, når det kommer til etablering af nye virksomheder og i forhold til at tiltrække udenlandske investeringer,« siger Frank Jensen.

Folketinget vil åbne et spisested i Christiansborgs tårn. Udsi

Han tilføjer, at der alene i 2012 blev etableret 5.800 nye virksomheder i København, og at København netop har fået en fin international pris for at være dygtige til at tiltrække investeringer.

»Fra Berlingskes egen rundspørge blandt de københavnske virksomheder ved vi også, at der er mange flere virksomheder, der vil hyre end fyre medarbejdere. Samtidig tiltrækker København nye virksomheder og investeringer ved at tilbyde en samlet pakke, der er attraktiv for virksomhederne. Det handler bl.a. om befolkningstilvækst, adgang til talent og massive investeringer i infrastruktur. Vi vil erhvervslivet i København, og vi søger aktivt at tiltrække nye virksomheder og investeringer gennem innovative partnerskaber. Dækningsafgiften er et blandt flere parametre,« lyder det fra Frank Jensen.

I bunden hos industrien

I opgørelsen over nettotilflytningen af virksomheder ligger København nummer 34 blandt landets kommuner. De fleste andre kommuner i hovedstadsområdet ligger dog højere, og hovedstadens vækst kommer dermed i stort omfang omegnskommunerne til gode.

Tidligere har omfattende undersøgelser fra både erhvervsorganisationen Dansk Industri og Berlingske Research fældet en hård dom over erhvervsklimaet i København.

Dansk Industris store erhvervsklimaundersøgelse gav tidligere i år København en bundplacering som nummer 86 på listen over de bedste danske kommuner at drive virksomhed i.

Berlingske Business har også tidligere beskrevet, at langt hovedparten af de københavnske virksomheder mener, at Frank Jensens store projekt om at gøre København mere erhvervsvenlig indtil videre ikke har haft nogen positiv effekt.

En undersøgelse foretaget af Berlingske Research blandt 1.373 københavnske virksomheder viste nemlig, at blot 17,3 procent vurderer, at erhvervsklimaet er blevet bedre under den seneste valgperiode. Omvendt mener 30,9 procent, at erhvervsklimaet i kommunen ligefrem er blevet forværret de seneste fire år, mens de resterende vurderer, at erhvervsklimaet er uændret eller svarer »ved ikke«.

Mange virksomheder fremhævede utilstrækkelig infrastruktur, dårlig fremkommelighed og for få parkeringspladser som de absolut største kommunalpolitiske udfordringer i forhold til at skabe vækst og vækstarbejdspladser.

14BUSalbertslund-Steen-Chri.jpg

Derudover scorede utilstrækkelig dialog med erhvervslivet og høje kommunale afgifter højt på listen over de største kommunale udfordringer for erhvervslivet.

Både DI og Frank Jensen selv har tidligere fremhævet, at manglende fremkommelighed – bl.a. på grund af mange gravearbejder over hele hovedstaden – er en af de helt store udfordringer for Københavns erhvervsliv.

Ros fra udlandet

Mens hovedstadens erhvervsliv har fældet en hård dom over Københavns erhvervsklima, kan overborgmesteren glæde sig over stor ros fra udlandet.

Organisationen FDI Association, der arbejder for at fremme investeringer på tværs af landegrænser, har netop ved en konference i Shanghai kåret Frank Jensen som den politiker, der er næstbedst til at tiltrække investeringer til sin by eller region.

FDI Association roser bl.a. Frank Jensen for hans arbejde med at præsentere Københavns visioner som »grøn hovedstad« og over for internationale virksomheder og investorer. Priskomiteen, der består af række internationale eksperter i investeringsfremme, har samtidig lagt vægt på Københavns bestræbelser på at blive CO2-neutral i 2025 og for klimatilpasningsplanen, der skal sikre mod oversvømmelser efter skybrud.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen