Berlingske Business

Fortsat stort salg af nye personbiler

aa
Foto:

Danskerne køber flere og større personbiler, viser nye tal. Salget af varebiler til erhvervslivet stiger også. Det er tegn på en stigende optimisme, vurderer De Danske Bilimportører.

Den seneste tids massive medvind for salget af nye personbiler forsætter. Salget er i hvert fald oppe på et fortsat højt niveau og ser ud til at forsætte frem i højt tempo.

Salget af varebiler stiger også selv om maj lå nogenlunde på niveau med måneden før. Lastbilsalget startede stærkt i 2015, men har de sidste to måneder været aftagende, men fortsat på et højt niveau.

»Vi betragter udviklingen som tegn på fortsat optimisme i samfundet, og specielt som et utvetydigt tegn på større aktivitetsniveau i erhvervslivet. Maj viser også at danskere køber større biler end før,« siger Gunni Mikkelsen, adm. direktør for De Danske Bilimportører.

Samlet blev der indregistreret 17.036 nye personbiler i maj, viser tallene fra De Danske Bilimportører.

Det er knap fem procent færre end i april, når der korrigeres for normale sæsonudsving, vurderer Danske Bank.

Dermed er det anden måned i træk med fald, og bilsalget er nu nede på et lidt mere normalt niveau end, der blev set i årets første måneder.

»Men det var også en meget stærk start på året, bilsalget havde. Kun ganske få gange i historien har vi anskaffet så mange nye biler, som vi gjorde i første kvartal,« siger Las Olsen, der er økonom i Danske Bank.

Han tilføjer, at salget af nye biler dermed nok kommer til at trække lidt ned i den samlede vækst i det private forbrug.

Men der er ganske meget medvind til bilsalget lige nu. Stigende indkomster, stigende huspriser, ekstremt lave renter og meget høj forbrugertillid taler alt sammen for, at der vil være godt gang i salget et stykke tid endnu.

»Men bilsalget har faktisk været stort længe målt i styks biler, fordi der har været godt gang i salget af de små mikrobiler under det meste af krisen. Så det opsving, der er i gang, vil især kunne ses på hvor store snarere end hvor mange biler, der bliver solgt,« siger Las Olsen.

Og rent faktisk køber danskerne større biler. Andlen af solgte meget små biler i det såkaldte A segmentet er således faldende og er gået fra at være det næststørste segment i mere end et år til nu at være det tredje største.

Salget af de lidt større biler, men fortsat små i B segmentet, er dermed nu det det klart største med en fortsat stigende andel.

Andelen af biler i mellemklassen, C segmentet stiger fortsat pænt, og er nu det andet største segment.

De mest solgte personbiler herhjemme fra nytår frem til og med maj er som følger:

1. VOLKSWAGEN UP! 3.283 = 3,9%
2. PEUGEOT 208 2.984 = 3,6%
3. PEUGEOT 108 2.639 = 3,2%
4.TOYOTA AYGO 2.414 = 2,9%
5. VOLKSWAGEN GOLF 2.190 = 2,6%
6. FORD FIESTA 2.074 = 2,5%
7. RENAULT NY CLIO 2.062 = 2,5%
8. PEUGEOT 308 2.017 = 2,4%
9. MITSUBISHI SPACE STAR 1.979 = 2,4%
10. VOLKSWAGEN POLO 1.874 = 2,2%
11. SKODA OCTAVIA 1.832 = 2,2%
12. RENAULT CAPTUR 1.780 = 2,1%
13. TOYOTA YARIS 1.749 = 2,1%
14. KIA PICANTO 1.740 = 2,1%
15. OPEL CORSA 1.733 = 2,1%
16. HYUNDAI I10 1.668 = 2,0%
17. HYUNDAI I20 1.591 = 1,9%
18. NISSAN QASHQAI 1.493 0 1,8%
19. SKODA CITIGO 1.483 = 1,8%
20. KIA RIO 1.407 = 1,7%
Total top 20 39.992 = 47,9%
Total salg 83.488 0 100,0%

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen