Berlingske Business

Fortsat stor optimisme hos dansker forbrugere

forbrugertillid
Faldende benzinpriser er med til at forstærke de danske forbrugeres tro på fremtiden. Foto: Christian Liliendahl Foto:

Danskernes tillid til fremtiden holder sig på et højt niveau, og det kan være at varsle om, at der snart kommer mere gang i det private forbrug.

Danskernes økonomiske humør fortsætter med at holde sig på et højt niveau. Det er faktisk kun tilbage i starten af 2006, da der var mangel på arbejdskraft og under 50.000 ledige herhjemme, at forbrugeres tillid til fremtiden har ligget på et markant højere niveau end lige nu, viser friske tal fra Danmarks Statistik.

Det er formentlig de lave renter, den faldende pris på benzin, den stigende realløn, højere beskæftigelse og medvinden på boligmarkedet, der får danskerne til at se nogenlunde positivt på fremtiden.

Dramaet om den danske krone, gældsproblemerne i Grækenland og uroen om Ukraine ser derimod ikke ud til at have ødelagt danskernes gode humør og tillid til fremtiden.

Forbrugertillid

Men selv om forbrugeres optimisme er oppe på et højt niveau, og oven i købet steg en lille spids i februar, så fortsætter det private forbrug med at ligge underdrejet.

Forbruget er faktisk slet ikke steget, når de første tre kvartaler sidste år, hvorfra de seneste tal stammer, sammenlignes med samme periode året før.

Men chefkonsulent Frederik I. Pedersen fra AE-rådet peger på, at forbruget er blevet trukket ned af et faldende energiforbrug, der kan hænge sammen med den de senere års meget milde vintre.

»Ses der bort fra energiforbruget, så er forbruget steget med omkring 1,4 procent, hvilket er ganske pænt,« siger han.

Priserne falder i Danmark for første gang i 60 år

Fremgang forude

De fleste økonomiske prognoser forudser en stigning i forbruget i år på et sted mellem 1,5 og 2,0 procent, hvilket er en ret forsigtig fremgang efter så mange år med stilstand i forbruget. Siden slutningen af 2007, altså i nu syv år, har det private forbrug ligget underdrejet og uden klare tegn på nogen større fremgang. De løbende tal for brugen af dankortet har godt nok peget opad i længere tid, men de tal har vist sig ikke at være nogen særlig god indikator for det private forbrug.

Den manglende lyst til at bruge flere penge kan hænge samme med, at mange danskere fortsat er hårdt gældsatte og har behov for at nedbringe gamle lån, før de igen begynder at skrue op for forbruget.

Nemlig.com

Det er i mange år og helt frem til 2010, at danskerne – set under ét – brugte flere penge, end de tjente. Det kunne kun lade sig gøre ved at stifte gæld og optage nye lån. Det skete typisk i takt med, at friværdierne i boligerne steg. Udviklingen har betydet, at danskerne i dag er blandt verdens mest gældsatte og skylder langt flere penge væk, end tilfældet er i eksempelvis Norge eller Sverige, hvor en langt lavere privat gæld også vækker bekymring.

Forbrugertillidsindikatoren bygger på svar på 12 spørgsmål, hvor et repræsentativt udsnit af den voksne befolkning eksempelvis svarer på, om de anser det for fornuftigt at spare op, om de vil anskaffe varige forbrugsgoder nu, om de tror, at arbejdsløsheden er højere om et år, og lignende. Alle svarene vejes sammen til ét tal, som kalder for forbrugertillidsindikatoren.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen