Berlingske Business

Forskning og udvikling skæres ned

Vi skal satse på viden, forskning og udviklingen fremover. Men lige nu bliver der skåret ned på netop de områder i dansk erhvervsliv, viser en omfattende undersøgelse.

Danske virksomheder drosler nu stort ned på udviklings- og forskningsarbejde. Det er den økonomiske krise og det faldende salg mange steder, som fører til besparelser på dette uhyre vigtige område.

En stor spørgeundersøgelse fra Ingeniørforeningen viser, at ressourcerne til forskning og udvikling er blevet skåret ned på hver fjerde arbejdsplads, som beskæftiger ingeniører. En udvikling, som Ingeniørforeningen kalder »bekymrende og kortsigtet.«

Næsten 3.000 privatansatte ingeniører er med i undersøgelsen, der er den hidtil mest omfattende spørgeundersøgelse herhjemme. Hele 28 procent peger her på, at ledelsen på grund af krisen sætter færre ressourcer af til fremadrettede projekter, der kan give nye indtjeningsmuligheder.

Krisen rammer forskning
»Hvis Danmark skal blive ved med at være et rigt land, skal vi lave produkter med et højt vidensindhold. Derfor er det foruroligende, at krisen i den grad rammer forskningen og udviklingen,« siger Lars Bytoft, der er formand for Ingeniørforeningen, IDA.

Han tilføjer, at Vækstfonden burde tilføres flere midler, som kan bruges til kapitalindsprøjtninger til højteknologiske virksomheder.Regeringen har netop bebudet en vækstpakke på fem mia. kroner. Der lægges blandt andet op til at styrke netop Vækstfonden og sikre virksomheder lettere adgang til kreditter. Det ser IDA som positive skridt, men Lars Bytoft løfter også pegefingeren:

»Det er vigtigt, at regeringens vækstpakke designes, så netop forsknings- og udviklingsaktiviteter tilgodeses,« siger han.

Ifølge undersøgelsen fra IDA er især tele- og elektronikindustrien, jern- og metalvareindustrien og fødevare-og drikkevands- industrien hårdt ramt. Mere end 40 procent af ingeniørerne i disse brancher melder tilbage, at der er skåret ned på forskning og udvikling. Ingeniørforeningen peger blandt andet på, at den kommende finanslov bør styrke erhvervs-phD’er.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen