Berlingske Business

Forskerhjælp til tackling af globalisering

Ambitiøst forskningsprojekt skal lede hen til modeller for, hvordan danske virksomheder mest optimalt kan imødegå globaliseringens udfordringer.

Med lidt held vil danske virksomheder om tre år få adgang til en række modeller for, hvordan de bedst muligt kan tackle de udfordringer, globaliseringen byder på.

Det er i hvert fald et af hovedmålene med et nyt ambitiøst forskningsprojekt, der har fået 15 mio. kr. til projektet af Det Strategiske Forskningsråd.

Projektet ledes af Center for Industriel Produktion på Aalborg Universitet. Aalborg-forskerne skal samarbejde med kolleger fra Syddansk Universitet, Copenhagen Business School og det svenske Chalmers University of Technology i Göteborg. Desuden kommer der en ekstra international dimension på arbejdet, når finske forskere fra Helsinki University of Technology efter planen starter en parallel aktivitet efter dansk forbillede.

Med i projektet er også mere end 20 virksomheder og flere af deres brancheorganisationer, oplyser projektets leder, professor John Johansen fra Center for Industriel Produktion.

Nogen facitliste kommer der ikke ud af anstrengelserne. Til gengæld skal forskerne gerne nå frem til en række af modeller, som virksomhederne kan anvende i deres globalisering. Desuden håber John Johansen, at man kan præsentere en række virksomhedscases, der vil kunne virke som inspiration. Endelig er det hensigten, at projektet også skal munde ud i en teoretisk del med forskellige teoretiske udviklingsmodeller.

Usikkerhed

Baggrunden for forskningen er angiveligt, at mange virksomheder på tærsklen til globalisering står famlende over for situationen. Selv større, etablerede virksomheder udtrykker usikkerhed, hævder John Johansen.

På spørgsmålet, om ikke de andre brancher blot kan skæve til tekstilindustrien og lære af den, svarer han.

- Måske og måske ikke. Tekstilindustrien har ganske rigtigt arbejdet med globalisering i en årrække, men det er langt fra givet, at andre brancher bare kan kopiere tekstilvirksomhedernes initiativer. Det er lige præcis det, vi gerne vil have ud af dette projekt. At få skabt nogle modeller, der kan anvendes på tværs af brancher samtidig med, at vi inddrager selve branchernes indsats i eksempelvis brancheforeningerne. Det kan jo godt være, tekstilindustrien har global succes, fordi den tidligt lærte at outsource, men det kan jo også være fordi, branchen har været dygtige til at markedsføre København som en vigtig modeby. Sammenhængen mellem branche og virksomheder er vigtig, men det er også vores mål at se på sammenhængen med uddannelser og det øvrige samfund. Vi ser med andre ord ikke bare på virksomhederne, men ser globaliseringens udfordringer i et større og bredere perspektiv.

Også innovationssystemet herhjemme vil blive inddraget i forskningen, der altså får en parallel i Finland. Det ser John Johansen som en styrke, fordi forskerne på den måde får adgang til at kunne drage sammenligninger og se på eventuelle fælles problemstillinger.

Forberedelserne til projektet blev gennemført før, krisen for alvor satte ind, men den har ikke ligefrem gjort det hele mindre aktuelt. Tværtimod har den aktualiseret behovet for, at den enkelte virksomhed forholder sig til globaliseringen og øget behovet for, at virksomheden tackler situationen rigtig.

Blandt de godt 20 deltagende virksomheder findes der såvel meget erfarne virksomheder udi globalisering og virksomheder, der først lige er på vej til at tage de første skridt.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen