Berlingske Business
16:58Volkswagen-aktien falder efter regnskab

Forskeres selskaber skaber ingen vækst

Fra politisk side satses der løbende enorme summer i højteknologiske og forskningsbaserede virksomheder med den begrundelse,

at det er her nutidens og fremtidens vækstskabere findes. Senest har regeringen offentliggjort planer om, at man vil skyde 16

mia. kr. i den type virksomheder de kommende år. Igangværende undersøgelser af forskningsbaserede virksomheder

viser dog, at væksten i disse foretagender udebliver - også på længere sigt.



- Vores resultater gør

op med den generelle antagelse, der hersker, at jo mere forskningsbaseret en iværksætter er, jo mere vækst, fremdrift

og arbejdspladser får vi, siger professor John Ulhøi fra Handelshøjskolen i Århus. Han har fulgt omkring

20 forskningstunge virksomheder, primært i IT- og biotekbranchen, over en periode på otte år, og konklusionen er klar:

Trods store forventninger til selskabernes udvikling, så har de ikke skabt synderlig vækst, hverken målt i omsætning

eller på antallet af medarbejdere.



- Det betyder ikke, at de forskningstunge virksomheder er uinteressante for samfundet.

Men der hersker den udbredte misforståelse, at forskning og viden er den direkte vej til hurtig vækst og øget beskæftigelse.

Og det er det ikke på, hverken kort eller mellemlang sigt. Det er en helt anden type virksomheder, der skaber vækst og

arbejdspladser her og nu, og det er man ikke opmærksom på, siger John Ulhøi.

Mangler forretning

Ressourcerne,

der afsættes til at styrke erhvervslivet bør derfor også bruges på andre typer af virksomheder, hvis ønsket

er at øge beskæftigelsen på kort sigt. lyder forslaget fra professor Ulhøi. Samtidig skal der andre boller

på suppen i innovationspolitikken, hvis der for alvor skal komme fart på de forskningstunge iværksættere,

som den danske regering sætter sin lid til. Forskerne, der står i spidsen for de højteknologiske virksomheder,

er nemlig typisk ikke interesseret i vækst og økonomiske resultater, de vil være, og er ofte, verdens bedste på

sit felt, men de glemmer at fortælle det til omverdenen.



Den hidtil accepterede forklaring på manglende vækst

har inden for biotek-branchen været, at udviklingen af medicinalvarer kræver flere års udvikling efterfulgt af masser

af kliniske tests. Meget tyder dog, ifølge John Ulhøi, på, at der også er helt andre betydelige forklaringer

på de manglende resultater, bl.a. den, at forskerne er mere fokuseret på forskning end på forretning.



I iværksættermiljøet

og flere steder i biotekbranchen nikker man genkendende til konklusionerne i undersøgelsen. Forskerne har sjældent interessen

og endnu sjældnere evnerne til at kommercialisere den forskning, de arbejder med. Løsningen er at koble en række

kommercielt dygtige fagfolk fra de pågældende brancher på forskerne, lyder det samstemmigt. Og på det punkt

er Danmark bagud i forhold til mange andre lande. En af de virksomheder, der helt fra starten er etableret som et parløb mellem

forsker og forretningsmand er Egalet A/ S. Her har idémanden bag selskabet Daniel Bar-Shalom overladt det kommercielle arbejde

til Jan Quistgaard, der er ansat som administrerende direktør. Jan Quistgaard, der har erfaring fra lederstillinger i flere

internationale medicinalvirksomheder ærgrer sig over den manglende evne til at sælge sig selv.



- Vi har forskere

i absolut verdensklasse på mange felter i Danmark, men det hjælper jo ikke, hvis vi ikke fortæller det til nogen.

Mange forskere tror så meget på deres forskning, at det bare er et spørgsmål om at lukke vinduet op, så

kommer kunderne blæsende, men sådan er det ikke. Der er masser af udenlandske konkurrenter, der er bedre til at sælge

sig selv, siger Jan Quistgaard.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen