Berlingske Business
16:58Volkswagen-aktien falder efter regnskab

Forskere er ikke erhvervsfolk

Universiteterne bugner med dygtige forskere, mens erhvervsfolk er et sjældent syn. Det måtte Arvid Garde sande, da han

for tre år siden tog de første skridt til at kommercialisere sin egen forskning sammen med en forskerkollega.



-

Opfinderne må selv ud og lave benarbejdet, hvis de vil have kvalificerede erhvervsfolk til at vurdere en opfindelses økonomiske potentiale,

siger han.



I dag er han Ph.D. og administrerende direktør i JURAG Seperation A/S, det firma, han har dannet sammen med

sin tidligere medstuderende Jens-Ulrik Rype.

Akademisk hæder

Firmaet har udviklet en metode til at trække ioner

ud af væsker, som bl.a. kan bruges i forbindelse med gæringsprocesser, hvor mikroorganismer under deres udvikling bl.a.

udskiller organiske syrer.



Selvom Arvid Garde og Jens-Ulrik Rype har høstet stor akademisk hæder for deres ide,

så fik de i sin tid ikke megen hjælp til at se det økonomiske potentiale i opfindelsen.



- Der er dygtige fagfolk

på institutterne, som kan vurdere opfindelserne. Men forskere har oftest ikke har fornødne grundlag for vurdering af opfindelsernes

kommercielle muligheder. De vurderer forskningen videnskabeligt, men deres vurderinger af det økonomiske er nødvendigvis bygget

på gæt, siger han.



Det er der ikke noget mærkeligt i, sådan som strukturen på universiteterne er

nu, understreger han:



- Forskere på institutterne sætter sig jo ikke ned og laver en skitse over en opfindelses økonomiske

potentiale. Faktisk bliver opfindelsernes kommercielle betydning ikke vurderet af kvalificerede erhvervsfolk overhovedet, siger Arvid

Garde.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen