Berlingske Business
13:23Stort bud sender hollandsk sikkerhedsfirma mod skyerne

Forsikringsselskaber afviser dårlige betalere

244375870.jpg

Der er forøget risiko ved at have kunder, der står i et skyldnerregister, mener forsikringsselskaberne.

København. De 220.000 danskere, der er registreret som dårlige betalere i skyldnerregisteret RKI, kan risikere enten at blive afvist af forsikringsselskaberne eller at skulle betale en højere pris for deres forsikring.

Det skriver interesseorganisationen Forbrugerrådet Tænk på baggrund af en rundspørge blandt 11 forsikringsselskaber.

Otte af de adspurgte selskaber melder, at en RKI-registrering ofte medfører højere præmie eller selvrisiko, og to af selskaberne tegner kun de lovpligtige forsikringer med RKI-registrerede.

Ifølge jurist i Forbrugerrådet Tænk Lea Markersen er tendensen problematisk og et tegn på usaglig forskelsbehandling.

- Det er et stort problem for de forbrugere, som ikke kan få lov at tegne en af de ikke-lovpligtige forsikringer, for eksempel en indboforsikring eller en husforsikring. Hvis uheldet er ude, kan de komme i gevaldige økonomiske problemer, siger hun til Ritzau.

Lovpligtige forsikringer skal selskaberne tegne, når en kunde henvender sig uanset om personen er RKI-registreret eller ej. Det gælder blandt andet ansvarsforsikring for bil. Langt de fleste forsikringstyper er ikke lovpligtige.

Forsikringsselskaberne er i deres gode ret til at tage højere priser for RKI-registrerede, mener Torben Weiss Garne, underdirektør i forsikringsselskabernes brancheorganisation Forsikring og Pension.

De ser nemlig en forøget risiko ved RKI-registrerede kunder, uddyber han.

- Hvis man er i en gruppe med forøget risikoprofil, så betaler man jo for det. Det svarer til, at det er dyrere for Brian, der vil have sin tunede bil forsikret, end for mig der vil have min Toyota forsikret, siger Torben Weiss Garne.

Den forklaring køber de dog ikke i Forbrugerrådet Tænk.

- Flere af selskaberne hævder, at der er en sammenhæng, men det er ikke noget, vi har set dokumenteret. Derfor er vi bekymrede for, at der er tale om usaglig forskelsbehandling, siger Lea Markersen.

Kun et af de adspurgte selskaber melder, at en RKI-registrering ikke har betydning for deres vurdering af kunder.

/ritzau/

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen