Berlingske Business

Forsigtig optimisme i handelssektoren

DIHAndel_Business
virksomhederne har en forventning om, at deres omsætning og indtjening vil være højere i andet halvår af 2013 i forhold til første halvår. Foto:

De seneste to års omsætning har været rimelig stabil i business to business handelssektoren. Og selv om første halvår af 2013 har været svagt faldende i indtjeningen, er virksomhederne optimistiske for sidste halvdel af 2013.

Handelssektoren har været hårdt ramt under finanskrisen. Forbruget har været faldende, og det er gået hårdt ud over virksomhederne. Der er dog en optimisme at spore. Selvom første halvår af 2013 har været præget af en lille fald i omsætningen i engroshandlen, tror de fleste virksomheder på, at omsætningen vil stige i næste halvår.

DI Handel har foretaget en rundspørge blandt deres medlemmer, hvor de har fået svar fra 133. Halvdelen af virksomhederne har en forventning om, at deres omsætning og indtjening vil være højere i andet halvår af 2013 i forhold til første halvår. Hver tredje virksomhed har en forventning om, at deres omsætning og indtjening ikke vil ændre sig, mens kun en lille andel forventer, at omsætningen vil falde.

Ifølge branchedirektør i DI Handel, Lars William Wesch, er det udtryk for, at virksomhederne endelig ser lysere på fremtiden.

»Det er virksomheder, der har været igennem en lang periode med ringe vækst. Derfor er den forsigtige optimisme et positivt tegn. Det er et teng på, at det går fremad,« siger Lars William Wesch.

Der er dog stadig ikke tegn på, at virksomhederne vil ansætte flere i det kommende halvår. Det skyldes ifølge Lars William Wesch, at virksomhederne stadig er meget forsigtige.

»De blev meget hårdt ramt under krisen. Mange mistede en omsætning på omkring 30 procent. Man oplevede at måtte foretage massive nedskæringer. Det sidder stadig i mange af virksomhederne. Man vil være helt sikker, før man begynder at øge medarbejderstablen igen,« siger Lars William Wesch.

Stigende indtjening fra eksport

Undersøgelsen viser også, at en stigende del af business-to-business handelssektorens indtjening kommer fra eksport. Eksporten er i høj grad til nærmarkederne. Men en mindre del er også begyndt at bevæge sig til USA og Asien.

»Der er grænser for væksten på nærmarkederne. Ligsom i industrien er engroshandlen begyndt at orientere sig mere mod nogle markeder uden for Nordeuropa. Udfordringen er dog stadig, at 70 procent af salget foregår i Danmark,« siger Lars William Wesch.

Han har dog indtryk af, at det generelt går bedre over hele linjen. Lige med undtagelse af dem, der leverer til byggeriet, hvor det stadig står stille.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen