Berlingske Business

Forhandlere ser lyst på bilsalget trods lille fald i salget

Bilsalg
Foto:

Bilsalget er faldet marginalt i første halvår af 2018, men det er sket fra et højt niveau, påpeger branchen.

Bilsalget er faldet en anelse i årets første halve år sammenlignet med sidste år.

Men et fald på 2,5 procent får ikke direktøren hos De Danske Bilimportører, Gunni Mikkelsen, til at ligge søvnløs om natten.

»Bilsalget ligger på et meget højt niveau. De relativt små procentudsving bekymrer os ikke nævneværdigt.«

»Slet ikke når vi ser på antallet af kunder i butikkerne,« siger Gunni Mikkelsen.

I årets første halvår kørte 120.737 nye biler ud fra bilforhandlere landet over.

Det er cirka 3000 færre sammenlignet med sidste år - svarende til 2,5 procent.

Alligevel er det gode tider for bilforhandlerne.

»Bilafgifterne er reduceret tre gange på 24 måneder, og det er blevet billigere at komme ud at køre bil,« siger Gunni Mikkelsen.

Senest blev registreringsafgifterne sænket ved en aftale mellem regeringen og Dansk Folkeparti i efteråret.

»Vi har set, at der de seneste syv-otte år er solgt flere og flere biler. Det skyldes nok et opsparet behov og så, at økonomien grundlæggende er god i Danmark,« siger Gunni Mikkelsen.

Økonomerne bruger bilsalget som en indikator på, hvordan samfundsøkonomien har det.

»Biler udgør en stor del af det samlede privatforbrug, så tallet siger noget om, hvor mange penge danskerne bruger generelt,« siger Louise Aggerstrøm Hansen, privatøkonom i Danske Bank.

Og bilsalget trækker godt op i privatforbruget, siger hun.

»Lavere bilafgifter gør det billigere at købe en række biltyper, og mange danskere oplever en forbedret privatøkonomi i år.«

»Det skyldes navnligt, at lønningerne generelt stiger noget hurtigere end priserne, og når friværdierne samtidig vokser i store dele af landet, så er der mere luft i økonomien - også til bilkøb,« siger hun.

/ritzau/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen