Berlingske Business

Forbrugsfesten i USA er sat på pause

US-MACY'S-TO-CLOSE-100-OF-ITS-STORES
Foto:

Der er trykket på pauseknappen på jukeboksen, der ellers har spillet op til en lille forbrugsfest i USA. I juli brugte amerikanerne nemlig ikke flere penge i butikkerne end i juni, viser data fra USA fredag eftermiddag. Detailsalget var dermed uændret. Men feststemningen vender snart tilbage. Det vurderer Sydbank.

Amerikanerne har ellers powershoppet i de foregående måneder. Privatforbruget voksede i andet kvartal med 4,2 pct. på årsniveau. Men i juli var der altså om en flad udvikling fra måneden før.

- Vi forventer, at amerikanerne får pungen op af baglommen igen i de kommende måneder. Pæn reallønsvækst, mange nye job og fremgang på boligmarkedet er en cocktail, der bør få amerikanerne i shoppinghumør, skriver cheføkonom i Sydbank Jacob Graven i en kommentar.

En del af årsagen til det uændrede detailsalg i juli er ifølge ham, at benzinpriserne faldt, da salget måles i løbende priser.

- Lavere benzinpriser giver amerikanerne flere penge mellem hænderne og bør derfor kunne løfte forbruget i de kommende måneder, påpeger Jacob Graven.

RENTELØFT SKUDT ENDNU MERE TIL HJØRNE

Det lidt svage detailsalg i juli gør det ifølge Sydbank-økonomen dog endnu mere usandsynligt, at den amerikanske forbundsbank, Fed, hæver renten på sit næste rentemøde i september.

- Sammenholdt med en række andre blandede økonomiske nøgletal i de seneste uger og usikkerhed i forbindelse med præsidentvalget forventer vi, at Fed ser tiden an nogle måneder endnu, inden renten hæves.

- Finder amerikanerne shoppinghumøret frem igen i de kommende måneder, og holder amerikansk økonomi generelt kursen, forventer vi, at Fed hæver renten i december - præcis et år efter, Fed hævede renten for første gang efter at have holdt den tæt på nul i syv år i træk, tilføjer han.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen