Berlingske Business

Forbruget ud af flere års dvale

forbrug
Flere penge til forbrug. Det er det direkte resultat for de danske familier af den rekordlave inflation. Foto:

Flere penge til forbrug. Det er det direkte resultat for de danske familier af den rekordlave inflation. En husstand med et årligt forbrug på 322.000 kr. har tidligere været vant til at omkring 8.000 kr. hvert år blev ædt op af inflationen. Men med den rekordlave 2015-inflation, blev kun ca. 1.500 kr. ædt af op af prisstigninger.

Stock market graphs

Det viser beregninger som Dansk Byggeri har lavet på baggrund af tallene fra Danmarks Statistik.

Cheføkonom i Dansk Byggeri Bo Sandberg fremhæver, at det betyder, at der for gennemsnitsfamilierne vil være 6.500 kr. mere i tegnebogen i år. Det er godt nyt for forbrugerne og derved den danske økonomi.

huse

inflation

Meget lav privatforbrug har lige siden siden før finanskrisen været akilleshælen for den danske økonomi. De danske familier har haft penge nok, men det har været bange for at bruge dem og derfor har privatforbruget været meget lav, hvilket igen er med til at trække væksten i økonomien ned.

Men med prisstigninger helt i bund, en uhyre lav rente og en realløn som peger den rigtige vej er der udsigt til bedre tider på den front.

Santander

Realkredit Danmark, RD, regner med, at fremgangen i privatforbruget bliver på omkring to pct. i 2015, hvilket er ganske pænt. Den er drevet frem af højere disponible indkomster i stedet for låntagning, hvilket er positivt. RD påpeger, at i den sammenhæng har de næsten usynlige prisstigninger været med at underbygger familiernes muligheder for at kunne forbruge.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen