Berlingske Business
15:14Mærsk-aktien får comeback og har bedste børsdag i fire måneder

Forbruget pegede opad inden julemåneden

Billede
Foto:

Detailhandlen steg en smule i november efter kraftig vækst i oktober. Forbrugerne trodser pessimismen.

København. Det kan godt være, at friske tal for forbrugertilliden viser, at danskerne ser en smule pessimistisk på deres egen og Danmarks økonomi den kommende tid.

Men det betyder ikke, at de holder sig tilbage, når det handler om at bruge penge.

Legekæden

Danmarks Statistik har opgjort tal for detailhandlen i november måned. De viser, at forbruget steg med 0,2 procent fra oktober til november, når man korrigerer for sæsonudsving.

Og i forhold til november sidste år er stigningen på hele 2,6 procent.

Det følger oven på en stærk vækst i oktober. Derfor er der grund til optimisme på dansk økonomis vegne, mener Tore Stramer, der er cheføkonom hos Nykredit.

- Det står således også klart, at privatforbruget er tiltaget op mod jul efter en lidt sløj sommer.

- Det er naturligvis positivt med tanke på, at privatforbruget i øjeblikket er den altoverskyggende vækstmotor i dansk økonomi, skriver han i en kommentar til tallene.

billede

Det er særligt internethandlen, der vokser. Sammenlagt udgjorde den 2,2 milliarder kroner i november, og er nu oppe at udgøre 7,9 procent af den samlede detailomsætning.

Elektroniske apparater til husholdningerne som fjernsyn, computere og køkkenmaskiner udgjorde i november 20 procent af den samlede internethandel i november.

Det kan blandt andet hænge sammen med black friday, hvor flere af de store elektronikkæders internetsider oplevede stor trafik fra tilbudsjægere.

/ritzau/

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen