Berlingske Business

Forbrugertilliden i bedring

pix-Dankort.
Forbrugerne er blandt andet mere positive over for familiernes fremtidige økonomi. Foto:

De danske forbrugere ser mere lyst på fremtiden. Forbrugertilliden stiger - også selvom detailsalget tog et negativt dyk i juli.

Danskernes forbrugertillid har i august taget et ryk i den positive retning. Forbrugertillidsindikatoren fra Danmarks Statistik lander i august på 5,9, hvorimod forbrugertilliden var 3,7 i juli.

Økonomer havde forudset, at man ville se en stigning, men ikke at den skulle blive så stor. De skød kun på et indeks 3,9.

Forbrugerne er positive over for Danmark og familiernes økonomi. De forventer en bedre økonomisk situation om et år.

Og der har også bredt sig et mere positivt syn på Danmarks økonomiske situation lige nu. Forbrugerne vurderer, at den er bedre nu end for et år siden.

Familiernes situation synes forbrugerne dog ikke er særlig god lige nu. De mener, at den er dårligere end for et år siden. Men forbrugerne har stadig en forventning om en bedre økonomisk fremtid. Også når det gælder arbejdsløsheden i Danmark.

Rasmus Gudum-Sessingøhos, økonom i Handelsbanken, er optimistisk over udviklingen. 

»Det interessante ved dagens tillidsmåling er, at den kommer i kølvandet på gårsdagens lidt triste tal for detailsalget i juli, som kunne øge frygten for, at løftet i forbrugertilliden blot var et midlertidigt overdrevet sommerfænomen. Med dagens tal øger vi troen på, at tilliden er kommet tilbage,« siger han.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen