Berlingske Business

Forbrugertillid godt for virksomheder

Selvom det går med ganske små skridt, er tilliden blandt forbrugerne ved at vende til det positive. Og det er godt for erhvervslivet.

Danmarks Statistik har netop offentliggjort nye tal for forbrugertilliden. Den samlede indikator for forbrugertilliden steg svagt i august til -2,6. Måneden før lå den på -3,2.

- Det næppe vil flytte meget, men at det da er et skridt i den rigtige retning. Og Indikatoren for forbrugertillid er ekstra interessant lige nu, fordi det ser ud til, at det skal være privatforbruget, der skal trække økonomien ud af den krise, vi befinder os i. Hvis husholdningerne generelt er positive over for fremtiden, vil det styrke forbruget – navnlig af de lidt større og dyrere forbrugsgoder, vurderer Jens Brendstrup, cheføkonom hos Dansk Erhverv.

SP trækker

Også hos analytikerne i bankverdenen afføder dagens tal optimisme – om end en svag en af slagsen.

- Vi regner stadig med, at SP-pengene i øjeblikket er i gang med at løfte detailhandlen noget oven på de store fald. Og fortsat mindre pessimisme hus forbrugerne vil kunne hjælpe yderligere. Potentialet for et lille forbrugsboost er således tilstede, og i hvert fald må bunden være inden for rækkevidde, skriver Niels Rønholt, seniorøkonom hos Jyske Bank i en analyse af dagens tal.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen