Berlingske Business

Forbrugerombudsmand jagter banker

Forbrugerombudsmand jagter banker - 1
Forbrugerombudsmand Henrik Øe. Foto:

Med Bankpakke II fik Forbrugerombudsmanden nye beføjelser over for banker, og dem er han i fuld færd med at udnytte.

Kunder, der føler sig snydt af deres bank, er kommet et skridt nærmere erstatning, efter at Forbrugerombudsmanden fik mulighed for at gå ind i sagerne med Bankpakke II.

"Vi er blevet sendt ind som en ekstra spiller på banen, så vi kan gå ind og følge op på Finanstilsynets afgørelser om god skik. Der kan vi i modsætning til tilsynet for eksempel kræve tilbagebetaling af uretsmæssigt opkrævede gebyrer, eller vi kan kræve erstatning. Vi får en del henvendelser allerede og nogle sager har vi løst, og andre er vi gået ind i," siger forbrugerombudsmand Henrik Øe til Dagbladet Børsen.

Det er dog kun sager af principiel karakter og ikke enkeltsager, som ombudsmanden tager sig af. For eksempel kan han gå ind i sager, hvor banken vælger ikke at følge en afgørelse fra Pengeinstitutankenævnet, da det er frivilligt for banken, om den vil det.

Fire ekstra medarbejdere
For nylig har Diba Bank tabt en afgørelse i ankenævnet, fordi den har solgt de komplicerede papirer Scandinotes til private. Diba Bank har dog forbeholdt sig retten til ikke at udbetale den erstatning, som ankenævnet ellers har pålagt banken, og det kunne blive en sag for ombudsmanden.

I Bankpakke II blev der afsat 3 millioner kroner til at styrke Forbrugerombudsmandens arbejde med finansielle sager. Der er derfor ansat fire nye medarbejdere, som begynder efter sommerferien.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen