Berlingske Business

Forbrugernes køb af økologiske varer sætter rekord

Økologi er danskernes sikre pe
Der sælges rekord mange økologiske varer, skriver Politiken. Scanpix/Preben Madsen

Salget af økologiske mad og drikke kan for første gang kravle op over historisk tærskel.

København. Salget af økologiske fødevarer sætter ny rekord og er i årets første halvdel steget med 18 procent.

Danskernes købelyst betyder, at butikkernes omsætning af økologisk mad og drikke i år for første gang nogensinde vil kravle op over otte milliarder kroner.

Det skriver Politiken lørdag på baggrund af en analyse fra Økologisk Landsforening.

- Vi ser en klart stigende efterspørgsel. Folk har en opfattelse af, at økologi er lig med god kvalitet, og samtidig falder priserne, siger Dorte Wimmer, ekspert i forbrugeradfærd hos Retail Institute Scandinavia.

- Det betyder, at mange unge nu også køber økologi, hvor de førhen på grund af høje priser ikke har været villige til at betale.

Hun tilføjer, at udbuddet også driver udviklingen frem.

- Butikskæderne positionerer sig på økologi lige nu og konkurrerer hårdt om at trække kunder til med lave priser på økologi og et bredt udbud af varer, siger hun.

Analysens resultater bliver understøttet af, at danske landmænd for alvor sætter fuld fart på omlægningen af jorden til økologisk dyrkning.

Efter flere år uden et afgørende ryk er samlet set 60.000 hektar blevet lagt om i år og sidste år, hvilket bringer totalen op på 240.000 hektar økologisk dyrket landbrugsjord, oplyser Landbrug & Fødevarer.

Andelen af økologiske varer i danskernes indkøbskurve er på 8,4 procent, hvilket ifølge Økologisk Landsforening er verdens højeste.

Topscorer på listen er havregryn: 4 af 10 pakker af den populære morgenmad er økologiske. Derefter kommer madolie, gulerødder, mælk og æg.

Forbrugerne er begyndt at købe en bredere række af økologiske varer, skriver Politiken.

Også geografisk breder økologien sig. Både Coop og Dansk Supermarked oplever, at forskellen mellem land og by bliver mindre. Det økologiske salg stiger i øjeblikket mest i landområderne.

/ritzau/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen