Berlingske Business

Forbrugerne tror på sig selv men ikke på Danmark

Du kan droppe pinkoden, når du handler Gang i påskehandlen: da
ARKIVFOTO. Foto:

Forbrugertilliden faldt en smule i februar. Bag tallet står en tro på egen situation men ikke økonomien bredt.

København: De danske forbrugere er forsat let positive, men de er dog langt fra så optimistiske, som var i foråret 2015. Det viser de seneste tal fra Danmarks Statistik.

Forbrugertilliden landede på 4,0 i februar, en spids lavere end de 4,6, der blev noteret i januar. Et tal over nul betyder et positivt syn på fremtiden. I årene før finanskrisen lå tallet på 15 og i de mørke tider i 2008 på minus 15.

Demonstration ved grænsen

- Bag den uændrede udvikling på overordnet niveau ligger en fortsat tillid hos forbrugerne til en bedre økonomisk situation for familien, men forventning om en ringere udvikling i Danmarks økonomiske situation, skriver Danmarks Statistik.

Tallet er baseret på en række spørgsmål. Her er spørgsmål om folks egen økonomiske situation om et år der, hvor der er kommet de mest positive besvarelser. Men det samme spørgsmål rettet mod Danmark er mere negativt.

penge

Statistikken viser samtidig, at de positive forventninger til privatøkonomien stadigt ikke smitter af på lysten til at købe ting som fjernsyn eller hårde hvidevarer. Her er indikatoren på minus 5,9.

Den har, det spæde økonomiske opsving til trods, ikke været i plus siden finanskrisen.

/ritzau/

S vil have flygtninge i job fra dag ét

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen