Berlingske Business

Forbrugerne ser ingen lys i efterårsmørket

Danskernes privatforbrug er nedadgående.
Overskrift
Danskernes privatforbrug er nedadgående. Foto:
pix-shopping
Overskrift
Forbrugerne har forventninger til bedre tider, men har endnu ikke fundet julehumøret frem. Foto:

Nye tal fra Danmarks Statistik viser, at forbrugerne endnu ikke har fundet det glade julehumør frem. For fjerde måned i træk har butikkerne nedgang i salget.

Danskerne ser ikke meget lys i novembermørket, når det kommer til den aktuelle og fremtidige økonomiske situation. Det viser de seneste tal for forbrugertillid fra Danmarks Statistik.

Selvom markedet havde forventet et tilbagefald i forbrugertilliden, levede stemningen blandt forbrugerne ikke op til forventningerne. Indikatoren for forbrugertilliden er i november 4,0 mod 4,6 i oktober, og det betyder et nærmest uændret niveau.

pix-smartguy


Dagens tal i forbrugertillidsindekset tyder altså ikke på julehumør hos forbrugerne, skriver forbrugerøkonom i Sydbank, Camilla Skovsbo Erichsen, i en kommentar.

»For dansk økonomi er en positiv og stigende forbrugertillid klart at foretrække da optimistiske forbrugere er mere tilbøjelige til at tage spenderbukserne på og dermed sætte gang i forbruget,« skriver hun.

Forbrugerøkonomen forventer, at der kommer lidt mere gang i privatforbruget i 2014, blandt andet på grund af skattelettelser, som vil give forbrugerne mulighed for at bruge flere penge.

»Men selvom vi venter, at der kommer mere gang i privatforbruget, så vil der kun være tale om en begrænset fremgang. Det skal blandt andet ses i lyset af udviklingen på arbejdsmarkedet, hvor en direkte fremgang har svært ved at bide sig fast. Vi skal derfor ikke sætte næsen op efter, at der er en decideret forbrugsfest i vente i 2014,« vurderer Camilla Skovsbo Erichsen.

forbrugslån kreditkort


Det skal dog tilføjes, at forbrugerne tror på bedre tider. Ifølge Danmarks Statistik forventer forbrugerne, at både familiens og og Danmarks økonomiske situation vil være bedre om et år end i dag. Samtidig forventer forbrugerne, at arbejdsløsheden vil være faldet om et år sammenlignet med i dag. Det er bemærkelsesværdigt, skriver Helge J. Pedersen, global cheføkonom fra Nordea Markets, i en kommentar.

»Det plejer at være en af de mere afgørende faktorer for husholdningernes faktiske forbrugsbeslutninger,« skriver han.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen